meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Sarah Pinborough - 13 Minuten

maandag 14 augustus 2017

Recensie Sarah Pinborough - 13 Minuten

Summary Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker, Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd me te vermoorden.
Sarah Pinborough, 13 minuten, Unieboek|Het Spectrum

Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker, maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd me te vermoorden.

De Britse Sarah Pinborough is prijswinnend auteur van diverse boeken in verschillende genres. Achter elkaar verschenen op de Nederlandse markt Wat jij niet ziet en de Young Adult thriller 13 minuten, allebei worden ze overladen met positieve kritieken.

Met dank aan uitgeverij Unieboek|Het Spectrum voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar!

Op een ochtend wordt de 16-jarige Natascha Howland uit de rivier gevist door musicus Jamie en zijn hond Biscuit. Ze wordt gereanimeerd en overleeft het, maar ze is 13 minuten klinisch dood geweest. Tascha heeft echter geen enkele herinnering meer aan de gebeurtenissen voorafgaand aan haar val in het water. Wat ze wel weet is dat haar beste vriendinnen Jenny en Hayley zich vreemd gedragen en dat hun hechte vriendschap is veranderd. Door middel van gesprekken met haar psycholoog, de rechercheur die belast is met het onderzoek en het bijhouden van een dagboek probeert Tascha te achterhalen wat er is gebeurd in die bewuste nacht. Rebecca, de vriendin die door Natascha werd gedumpt, raakt hier ongewild bij betrokken. Is hier sprake van een ongeval of is er toch boze opzet in het spel?

13 minuten is een dik boek en bestaat uit drie delen. Door middel van verschillende vertelwijzen die goed op elkaar aansluiten loopt de zoektocht naar de ware toedracht van het ongeluk als een rode draad door het verhaal. De vertelperspectieven wisselen van een personele verteller in het geval van Becca tot een directe inkijk in de gedachtewereld van Tascha in de vorm van een ik-perspectief. Het is de auteur prima gelukt de verschillende hoofdpersonen een eigen geluid te geven. In de flarden uit het dagboek van Tascha of de onderzoeksverslagen van inspecteur Bennett wordt het hierdoor direct duidelijk met welk personage de lezer te maken heeft. Toch is 13 minuten niet alleen maar een verhaal over het onderzoek naar een verdacht ongeval, het gaat vooral over de belevingswereld van de adolescent van nu. Ongemerkt passeren nogal wat thema’s de revue, zoals jaloezie, onzekerheid, peer pressure en de dubbele moraal. Pinborough laat duidelijk zien welke druk tieners van tegenwoordig elkaar opleggen en hoe gemakkelijk vriendschappen gesloten en verbroken worden vanuit eigen gewin, met alle gevolgen van dien.

Sympathieke personages zul je niet vinden in 13 minuten. Niemand zal Tascha toewensen wat haar is overkomen, maar de lezer merkt al snel dat ze een berekenend meisje is met de focus voornamelijk op zichzelf en het aanzien dat haar populariteit haar biedt. Becca is in vele opzichten haar tegenpool; op zichzelf, onzeker, jaloers en impopulair. Ze haat Tascha vanwege het feit dat ze door haar is gedumpt, diep van binnen wil ze echter niets liever dan weer in de gunst komen bij haar. Wanneer Tascha bij haar aanklopt wanneer deze haar vriendinnen niet meer durft te vertrouwen ziet Becca dit als een kans om de vriendschap nieuw leven in te blazen. Want ondanks het feit dat de vriendschap al lang verleden tijd is, is er niemand die Tascha beter kent dan Becca.

In het eerste deel van het boek hangt een unheimisch sfeertje en in het derde deel komt de spanning er met een aantal plotwendingen goed in. Het tweede deel vond ik zelf echter maar lastig door te komen. Het verhaal kabbelt wat voort, tempo ontbreekt en er gebeurt te weinig om de lezer scherp te houden. In dit deel vond ik het soms lastig het boek weer op te pakken, ik had liever gezien dat de auteur het verhaal wat ingekort had. De ontknoping daarentegen is sterk, onverwacht en meedogenloos.

Wat mij betreft is 13 minuten een goed geschreven psychologische YA thriller, gevarieerd van opzet en met alles-op-zijn-kop zettende twists, die een diepere inkijk geven in de belevingswereld van pubers.

Sarah Pinborough - 13 minuten (13 Minutes)
365 blz.
uitgeverij Unieboek|Het Spectrum