meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Victoria Scott - Titans

maandag 21 augustus 2017

Recensie Victoria Scott - Titans

Victoria Scott, Titans, Young & Awesome

Victoria Scott is een Amerikaanse Young Adult auteur die al een handvol boeken heeft geschreven, maar in Nederland bekend werd toen uitgeverij Leopold de vertaalrechten kocht van haar trilogie Water & vuur. Het eerste deel Water & vuur verscheen in 2014, gevolgd door IJs & steen een jaar later. Ik heb allebei de boeken gelezen en wacht eigenlijk met smart op het derde deel. Haar uitgever wil geen derde boek in deze serie, dus het is maar afwachten of het er uiteindelijk komt. Ik hoop van wel want de serie is duidelijk nog niet af.

“Verhalen eindigen niet altijd zoals je dat graag zou willen. Het leven is niet altijd een sprookje. Het leven is zélden een sprookje”

Titans is dus een standalone en vertelt het verhaal van Astrid en haar Titaan, een mechanisch paard, waarmee ze de Titanenderby wil winnen. Nadat ik de achterflap had gelezen deed dit me direct denken aan The Scorpio races van Maggie Stiefvater; een niet helemaal dierlijk wezen, een meisje, een race. Ik ben een groot fan van de boeken van Maggie Stiefvater, dus ik was erg benieuwd naar Titans om te zien hoe groot de overeenkomsten of toch juist de verschillen zouden zijn. Astrid en haar vriendin Magnolia wonen in het armere gedeelte van Detroit. De werkeloosheid is hoog en veel mannen zoeken hun heil in drank, drugs of het gokken op de paardenraces. Ondanks dat haar opa en haar vader hun hele vermogen vergokt hebben aan de derby is Astrid haar hele leven al gefascineerd door de Titanen. Ze heeft elke race die ooit is gehouden uitgebreid bestudeerd en ze zou niets liever willen dan zelf ooit op een mechanisch paard rijden. Die kans krijgt ze en met de hoop op een beter leven voor haar familie zet ze alles op alles om de gevaarlijke races te winnen.

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Astrid waardoor de lezer inzicht krijgt in haar persoonlijkheid en haar motieven. Familie en vriendschap zijn belangrijke thema’s in het boek en vormen de drijfveren van Astrid. Haar vader, en zo ook die van Magnolia, hebben door het gokken veel op het spel gezet en de families dreigen uit huis te worden gezet. Voor Astrid betekent dit dat haar familie uit elkaar zal vallen en dat ze ook Magnolia zal verliezen. Doordat haar moeder vlucht in het tuinieren, haar oudste zus zich vastklampt aan de verkeerde man en het haar vader niet lukt het gezin te onderhouden voelt Astrid zich verantwoordelijk. De races die geëxploiteerd worden door de broers Gambini zijn door ingebouwde hindernissen helemaal niet zonder gevaar. Astrid is echter vastbesloten en met veel bloed, zweet en tranen blijft ze doorzetten. Ondanks het feit dat Astrid als hoofdpersoon het meest wordt uitgewerkt vind ik haar eigenlijk de minst leuke persoon in het boek. De andere personen in haar team, en dan vooral Magnolia, Rags en zeker ook de titaan Vrijbuiter, voegen veel meer kleur toe aan het verhaal dan Astrid zelf die nogal serieus en star is. Wel maakt ze ontwikkeling door in het boek, van een boze en verwarde tiener groeit ze uit tot een jongvolwassene die leert dat ze niet alleen op zichzelf hoeft te vertrouwen en dat mensen een tweede kans verdienen.

De plot van Titans is niet erg verrassend, maar de weg naar de ontknoping is wel erg spannend. Niet alles is even geloofwaardig, er is af en toe wat gelukkig toeval in het spel. Dat Astrid met behulp van haar wiskundeknobbel haar prestaties kan beïnvloeden is leuk gevonden, maar neemt niet weg dat ze het rijden op een mechanisch paard wel erg snel onder de knie krijgt. Dat moet ook wel, want het verteltempo ligt hoog. De races vormen het hoogtepunt van het verhaal, door de hindernissen wordt de spanning continue verhoogd waardoor je bijna niet kunt stoppen met lezen. Aan het einde van het boek zie ik zeker overeenkomsten met The Scorpio Races, vooral in uitgangspunten. Beide boeken vertellen het verhaal van een meisje in armoedige omstandigheden die het als hun verantwoordelijkheid zien hun familie bij elkaar te houden. Beide grijpen naar een manier om een hoog geldbedrag te winnen door te racen in een wedstrijd met gedeeltelijke fantasiepaarden. De hoofdpersoon in The Scorpio Races is veel sympathieker dan Astrid, maar in Titans worden de races meer door het hele verhaal verweven en wordt daardoor veel spannender. Daarnaast is de band tussen Astrid en haar paard Vrijbuiter sterker uitgewerkt.

Ik heb Titans met veel plezier gelezen, het hoge verteltempo gecombineerd met een stevige dosis spanning zorgde ervoor dat ik het boek in één ruk heb uitgelezen!

Victoria Scott, Titans

Victoria Scott - Titans (Titans)