meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Veronica Rossi - Riders en Zoeker

maandag 18 september 2017

Recensie Veronica Rossi - Riders en Zoeker

Summary Ik las Riders en Zoeker van Veronica Rossi.
Veronica Rossi, Riders, Unieboek|Het Spectrum, Best of YA

Ongeveer een jaar geleden las ik Riders van de Amerikaanse auteur Veronica Rossi. Dankzij uitgeverij Unieboek|Het Spectrum kreeg ik de gelegenheid om ook het vervolg hierop, Zoeker te lezen. Destijds heb ik erg genoten van het lezen van Riders, een fantasyboek met een verrassend origineel uitgangspunt. Aan het eind van het boek bleven er wel wat vragen liggen en ik was dan ook benieuwd wat het vervolg zou brengen en hoe het de hoofdpersonen zou vergaan. Doordat de uitgeverij tegelijk met Zoeker het eerste boek meestuurde heb ik besloten om een recensie te schrijven van allebei de boeken. Ik ben blij nu beide in de boekenkast te kunnen zetten, want ik vind de covers erg mooi en geweldig bij elkaar passen.

Veronica Rossi, Zoeker, Unieboek|Het Spectrum, Best of YA
De Amerikaanse auteur Veronica Rossi schreef eerder een apocalyptische jeugd trilogie bestaande uit Een wereld zonder hemel, De eindeloze nacht en Het stille blauw. Vorig jaar verscheen Riders, het eerste deel in een fantasy duologie voor Young Adults.

In Riders ontdekt Gideon Blake dat hij de incarnatie is van een van de legendarische ruiters van de Apocalyps, namelijk de ruiter Oorlog. Samen met het nogal geheimzinnige meisje Daryn gaat hij op zoek naar de andere drie: Sebastian (Honger), Marcus(Dood) en Jode (Overwinning). De jongens worden bij elkaar gebracht om de wereld te redden van de Horde, een groep gevallen engelen die geen goede bedoelingen heeft met de mensheid. Daryn is een Zoeker, wat inhoudt dat ze visioenen heeft over de intenties van de Horde en de rol daarin van de Ruiters. Ze maakt Gideon de beschermer van de sleutel die een poort kan openen naar een andere wereld. Wanneer de groep zich verschanst voor de Horde en werkt aan het verbeteren van diverse vaardigheden worden ze gevonden en aangevallen. Het lukt Samrael, aanvoerder van de Horde, de poort te openen en Sebastian mee te nemen naar het andere rijk. In Zoeker hebben Daryn, Gideon, Jode en Marcus maar één missie en dat is het terughalen van Sebastian uit de angstaanjagende schaduwwereld. Gevaarlijke wezens liggen op de loer maar meer nog zijn hun eigen gedachten en herinneringen hun ergste vijand. Daryn en de jongens worden geconfronteerd met hun eigen angsten en zwaktes en ze moeten diep in zichzelf en naar elkaar kijken om hun gevaarlijke tocht te voltooien.

In Riders worden de gebeurtenissen volledig gevolgd vanuit het perspectief van Gideon. Het boek heeft een leuke opzet doordat de hoofdstukken steeds afwisselen tussen het heden waarin Gideon zijn verhaal vertelt in een verhoor door de Amerikaanse regering en het verleden waarin Gideon deze gebeurtenissen daadwerkelijk beleeft. Zijn verhaal is spannend en plaatst vooral de relatie tussen de jongens onderling centraal. Gideon heeft een explosief karakter waardoor hij uitstekend past bij de ruiter waarin hij is gereïncarneerd. Dit geldt ook voor de anderen, de incarnatie is zodoende ook een leerproces om te leren omgaan met de zwaktes in hun karakter. Heel leuk is ook dat de incarnatie ook een speciaal wapen en een paard heeft opgeleverd, passend bij hun reïncarnatie. Al deze onderdelen maken van Riders een erg interessant en origineel boek. In Zoeker wisselt het perspectief tussen Gideon en Daryn en staat de romantische relatie tussen deze twee veel meer op de voorgrond. Soms iets té, liever had ik meer teruggezien van de andere ruiters die in het tweede boek maar weinig aan bod komen. Hierdoor maakt eigenlijk niemand van hen een echte karakterontwikkeling door.

De schrijfstijl van Veronica Rossi is fijn, vooral heerlijk is de humor van Gideon. Beide boeken heb ik met plezier gelezen, origineel concept en spannend ook. Het idee van de apocalyptische ruiters en hun paarden vind ik zo origineel, daarom vind ik het jammer dat de auteur hier niet meer mee heeft gedaan in de boeken. De achtergrond van de ruiters wordt niet verder uitgewerkt, het waarom blijft beperkt tot het redden van de wereld (tja) en het hoe en waarom van de gevallen engelen blijft ook onuitgewerkt. Ik denk dat beide boeken van een hoger niveau waren geworden wanneer de auteur haar fantasy wereld dieper had uitgewerkt.

Rider en opvolger Zoeker zijn boeken met een verrassend origineel onderwerp, spannend en met humor, maar oppervlakkig uitgewerkt. Door de interessante karakters en de gemakkelijke schrijfstijl lezen de boeken heerlijk weg en zorgen zo al met al voor een prettige leeservaring.

Riders, Zoeker, Unieboek|Het Spectrum, Best of YAVeronica Rossi - Riders en Zoeker (Riders en Seeker)
379 en 349 blz.
uitgeverij Unieboek|Het Spectrum, Best of YA