meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Mariette Lindstein - De sekte

maandag 23 oktober 2017

Recensie Mariette Lindstein - De sekte

Mariette Lindstein, De sekte, AW Bruna uitgevers

Toetreden is verleidelijk
Ontsnappen is onmogelijk

Van AW Bruna uitgevers kreeg ik het boek De sekte van Mariette Lindstein. Het boek is gebaseerd op haar eigen ervaringen, aangezien zij meer dan 20 jaar lid is geweest van de Scientology kerk en pas in 2004 wist te ontsnappen. Sektes spreken tot de verbeelding en worden vaak in verband gebracht met maniakale leiders en gewelddadige activiteiten. Geen wonder dat ik blij was met dit boek en bijzonder nieuwsgierig was naar de inhoud.

Op het eiland Dimön voor de Zweedse kust heeft Franz Oswald een groepering gesticht in een leegstaand landhuis. Hij heeft de leer Via Terra ontwikkeld dat zoveel betekent als het bewandelen van de wegen der aarde. Tot rust komen, terug naar de natuur met als uiteindelijk resultaat een gezonde geest in een gezond lichaam. De jonge Sofia Bauman is net afgestudeerd, weet niet goed wat haar volgende stap moet zijn en is verwikkeld in een nare situatie met haar ex-vriendje. Oswald is overtuigend, charismatisch en bijzonder aantrekkelijk. Tijdens een bezoek aan het eiland biedt hij Sofia een baan aan en ze tekent een contract om de bibliotheek vorm te gaan geven. Tijdens die eerste zomer is Sofia tevreden met haar baan, geniet ze van de schoonheid van het eiland en vindt ze zelfs romantiek. Wanneer echter de zomer plaatsmaakt voor herfststormen en laaghangende mist begint de sfeer te veranderen. Na een aantal kleine tegenslagen verandert het gedrag van leider Oswald en wordt hij onvoorspelbaar. Langzaam wordt Sofia's wereld steeds kleiner en wanneer ze eindelijk beseft dat ze zo niet wil leven is het al te laat. Het hek zit op slot en bovendien heeft Oswald grootse plannen met haar..

De sekte vertelt het verhaal van Sofia en is geschreven vanuit de derde persoon. Na elk hoofdstuk volgt een klein stukje cursief geschreven tekst, vanuit een ander perspectief. Voor de lezer is al vrij snel duidelijk om wie het hier gaat, maar deze korte stukjes zijn net puzzelstukjes en voeren de spanning op. De auteur heeft de spanning heel goed opgebouwd in het verhaal. In het begin kabbelt het wat gezellig door totdat het niet meer zo gezellig aandoet en de sfeer opeens heel erg beklemmend wordt. Sofia is als karakter behoorlijk overtuigend, ik voelde haar wanhoop, frustratie en haar angst. Ze is een zelfverzekerde dame die altijd goed op zichzelf kon passen en wist waar haar grenzen lagen. Op het landgoed doet en accepteert ze dingen die daarvóór ondenkbaar zouden zijn geweest. En ook dat geloofde ik. Het natuurlijk overwicht van een charismatische man als Franz Oswald verandert stukje bij beetje in macht en juist doordat dit stapje voor stapje gebeurt, komt hij ermee weg. Uiteindelijk is angst nog de enige drijfveer van zijn volgelingen, de meesten weten niet eens meer wat de Via Terra leer inhoudt.

"Ze moest hier inderdaad weg. Er waren geen oplossingen binnen de muren, geen toevluchtsoord, geen rechtvaardigheid. Ze vluchtte of ging ten onder. Zo was het".

Verbaasd was ik wel toen ik las dat De sekte pas het eerste deel is van een trilogie. Het einde is best afgerond en de vraag is dan ook wat de auteur nog meer wil vertellen.
Mariette Lindstein, De sekte, AW Bruna uitgeversIk hoop niet dat het volgende boek meer van hetzelfde wordt of gaat tornen aan de geloofwaardigheid van het geheel. In ieder geval zal ik het tweede deel te zijner tijd zeker oppakken want ik vond De sekte boeiend en spannend genoeg om nieuwsgierig te zijn naar het vervolg.

Nogmaals mijn dank aan AW Bruna voor het toesturen van een recensie exemplaar.

Mariette Lindstein - De sekte (Sekten på Dimön)
400 blz.