meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Historische verhalen: Korte verhalen uit de Gouden Eeuw

zondag 26 november 2017

Recensie Historische verhalen: Korte verhalen uit de Gouden Eeuw

Rik van der Vlugt, uitgeverij historische verhalen

Een tijdje terug vroeg Nienke Pool me de laatste bundel van uitgeverij Historische verhalen te lezen. Ik lees niet zo vaak verhalenbundels, maar historische fictie vind ik wel interessant. Korte verhalen uit de Gouden Eeuw is een boek met vrij korte verhalen, waardoor het snel leest. Daarnaast is een verhalenbundel fijn om te lezen naast een ander boek, omdat je toch meestal één of twee verhalen per keer leest en dan het boek weer even weg kunt leggen.

Hoofdredacteur Rik van der Vlugt heeft in 2015 de uitgeverij Historische Verhalen opgericht. Een uitgeverij die zich richt op de publicatie van korte verhalen die gebaseerd zijn op historische feiten, maar met een vleugje fictie. Voor auteurs is ons verleden een onuitputtelijke bron van inspiratie! Vorig jaar verscheen de eerste bundel, Historische verhalen en afgelopen juni Korte verhalen uit de Oudheid.

De bundel Korte verhalen uit de Gouden Eeuw bevat 21 vrij korte verhalen die het resultaat zijn van een schrijfwedstrijd. Alle verhalen spelen zich af in de 17e eeuw, de zogenaamde Gouden Eeuw. De bundel wordt ingeleid door Ferry Gouwens waarin de lezer een snelle opfriscursus krijgt over deze boeiende periode in de geschiedenis. De verhalen zelf zijn divers, niet alleen wat betreft het onderwerp, maar zeker ook in schrijfstijl. Na elk verhaal volgt een korte toelichting waarin duidelijk wordt aangegeven welke elementen uit het verhaal op historische feiten berustten en welke zijn ontsproten aan de fantasie van de auteur. Ook worden er tips gegeven voor verdere verdieping in een bepaald onderwerp mocht dit de interesse hebben. Jammer is dat het boek een wat smalle bladspiegel heeft waardoor het tijdens het lezen niet zo lekker in de hand ligt.

Voor iemand als ik die de Gouden Eeuw toch slechts kent uit de geschiedenisboeken van school valt er veel op te pikken uit de verhalen. Niet alle verhalen vond ik even interessant; soms omdat mijn kennis tekort schoot waardoor een verhaal voor mij te weinig betekenis had, soms ook door het onderwerp van het vertelde of door de stijl van schrijven. Tegelijkertijd is dat juist ook weer het leuke aan het lezen van korte verhalen. Sommige verhalen spreken juist wel aan en nodigen dan weer uit om wellicht wat meer te lezen over een bepaald onderwerp. Zo vond ik de verhalen Ambacht van het dronken hoofd over de tulpengekte en Verre horizonten over de uitvinding van de telescoop erg leuk om te lezen. Beide verhalen zijn goed geschreven en gaven me het gevoel dat ik iets had opgepikt dat ik nog niet wist. Ook de verhalen over de gewone mensen voor wie het leven in die periode van de geschiedenis allesbehalve rooskleurig was spreken tot de verbeelding. Zo springen Elsje: Zaak 84, De spiegel, De metselaar en De omleiding er voor mij echt uit qua originaliteit en verbeeldingskracht.

Korte verhalen uit de Gouden eeuw is een gevarieerd boek geworden met een grote diversiteit aan onderwerpen. Deze bundel bewijst dat onze eigen geschiedenis meer dan voldoende materiaal te bieden heeft om locaties, personages en vooral fantasie tot leven te laten komen!

Historische Verhalen: Korte verhalen uit de Gouden Eeuw
236 blz.
Uitgeverij Historische verhalen