meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Robert Beatty - Serafina en de kronkelstaf

zondag 12 november 2017

Recensie Robert Beatty - Serafina en de kronkelstaf

Robert Beatty, Serafina en de kronkelstaf, Lannoo

Afgelopen april las ik voor Hebban het eerste deel in de Serafina trilogie van de Amerikaanse Robert Beatty, Serafina en de zwarte mantel. Een spannend jeugdboek met een bijzonder interessante hoofdpersoon. Ik keek dan ook uit naar het tweede deel, Serafina en de kronkelstaf. Met name was ik benieuwd wat de auteur verder zou gaan doen met zijn personages, of er groei in zou komen en of er meer achtergrondinformatie zou zijn.

Ik kon in eerste instantie wat moeilijk in het verhaal komen, maar daarna bleek Serafina en de kronkelstaf toch weer een bijzondere leeservaring. Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het recensie exemplaar!

Serafina en de zwarte mantel van Robert Beatty verscheen in de Verenigde Staten in 2015 en was een direct succes. De opvolger, Serafina en de kronkelstaf, belandde na publicatie direct op nummer één van de New York Times bestsellerlijst. Het laatste deel in deze trilogie, Serafina and the Splintered Heart verscheen afgelopen juli. De boeken spelen zich af in de 19e eeuw en zijn geïnspireerd op het werkelijk bestaande Biltmore Estate, het grootste woonhuis in het zuiden van de Verenigde Staten.

Serafina is een bijzonder meisje, met haar goudkleurige ogen, acht tenen en griezelig goede reflexen. Ze woont samen met haar vader, die de klusjesman is, in het souterrain van een enorm landgoed, Huize Biltmore. Overdag slaapt ze achter de verwarmingsketel en ’s nachts voert ze haar zelfopgelegde taak uit als ERV, De Eerste Ratten Vanger. Van Serafina ‘s bestaan wist niemand iets af tot aan de gebeurtenissen met de zwarte mantel in het eerste boek. Serafina en de kronkelstaf speelt zich een paar weken daarna af. De man met de magische zielen stelende mantel is verslagen, maar het kwaad heeft huize Biltmore en het omliggende bos nog niet verlaten. Deze keer dient dit zich aan als een tovenaar die van gedaante kan verwisselen en met een magische staf alle dieren zijn wil kan opleggen. En deze kwaadaardige tovenaar heeft het voorzien op de bewoners van huize Biltmore.

Na een wat moeizame start volgt het boek grotendeels dezelfde opzet als het eerste deel. Eenmaal op stoom wordt de spanningsboog continue vastgehouden. Magie, spanning en horror wisselen elkaar in rap tempo af. De auteur heeft gelukkig ook veel ruimte genomen om Serafina ’s ontwikkeling te laten zien. In Serafina en de zwarte mantel leerde zij al over haar bijzondere afkomst. Dit bood haar in ieder geval een verklaring voor haar anders-zijn, maar gaf geen oplossing voor waar ze nu eigenlijk thuis hoort. Serafina leert dat dit een beslissing is die niemand voor haar kan nemen, maar dat ze zelf haar toekomst kan en mag bepalen. Haar worsteling hiermee is enorm ontroerend om te lezen en geeft de lezer goed zicht op haar persoonlijkheid. Serafina is een heel speciaal kind met een goed ontwikkeld gevoel voor goed en kwaad, ongelofelijk moedig en met een ontzettend groot hart. Ik had haar al omarmd na het eerste boek, nu vind ik haar één van de grootste heldinnen die ik tot nu toe ben tegengekomen in een boeken serie.

Als ze in een spiegel keek, zag ze een meisje met grote amberkleurige ogen, sterk schuinstaande jukbeenderen, en een rommelige bos bruin haar met lichte strepen erdoor. Nee, ze was geen normaal, alledaags kind. Ze behoorde geen enkele dag toe. Ze was een wezen van de nacht”.

Robert Beatty laat met zijn hoofdpersonen zien hoe het voelt voor een kind om anders te zijn en wat eenzaamheid kan doen met het zelfbeeld. Tegelijkertijd toont hij ons de kracht van vriendschap en de liefde en steun van familie. Ook sijpelt de liefde van de auteur voor de natuur die ons omringt door alle bladzijden van het boek heen. Ondanks de wat stroeve start heeft Serafina en de kronkelstaf mij erg ontroerd en heb ik genoten van het boek.

Serafina is voor alle kinderen én volwassenen die van echt spannende en magische avonturen houden een serie die niet gemist mag worden.

Robert Beatty, Serafina, Lannoo                    Robert Beatty, Serafina, Lannoo

Serafina en de zwarte mantel          Serafina en de kronkelstaf