meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Cecile Korevaar - Wat jij niet weet

maandag 15 januari 2018

Recensie Cecile Korevaar - Wat jij niet weet

Summary Cecile Korevaar is tien jaar wanneer ze voor het eerst haar oom in Kenia bezoekt. Haar ervaringen vormen de basis voor haar Young Adult roman Wat jij niet weet,
Cecile Korevaar, Godijn Publishing, Boek 10 2017

Cecile Korevaar is tien jaar wanneer ze voor het eerst haar oom in Kenia bezoekt. Jaren later keert ze terug, volgt haar oom in zijn werk en richt Stichting Samburu Child Support op. Een stichting die zich inzet voor onderwijs aan jongeren. Haar ervaringen vormen de basis voor haar Young Adult roman Wat jij niet weet, het eerste boek uit het Boek 10 project van vorig jaar. Dit boek vertelt het verhaal van de veertienjarige Tess die onverwacht met haar ouders emigreert naar Kenia en midden tussen de inheemse bevolking maar een nieuw leven moet zien op te bouwen.

Met dank aan Godijn Publishing en Nienke Pool voor het recensie exemplaar dat ik mocht ontvangen.

De veertienjarige Tess emigreert onverwacht met haar ouders naar het platteland van Kenia. Midden tussen de inheemse bevolking moet ze een nieuw leven zien op te bouwen. Ze spreekt de taal niet en wordt door haar klasgenoten gezien als een vreemde eend, een mzungu. Er zijn geen winkels op loopafstand, haar telefoon heeft vaak geen bereik en haar computer heeft weinig nut door regelmatige stroomuitval. Wanneer dan de echte reden naar boven komt voor de verhuizing staat Tess’ wereld helemaal op zijn kop. Door hard te werken verovert ze een plekje op school en maakt zelfs wat vrienden. Dan wordt Tess geconfronteerd met de cultuurverschillen tussen Nederland en Kenia, verschillen die grote gevolgen hebben voor Tess' kijk op de wereld.

"Soms is wat je hoort te groots om te bevatten en te veel om aan te horen. Soms kun je niet benoemen wat je erbij voelt en zeg je liever even niets meer."

Wat jij niet weet is volledig geschreven vanuit Tess. Haar ervaringen, gevoelens en zienswijze op de gebeurtenissen krijgen alle aandacht en dat maakt dat je je als lezer heel goed kunt verplaatsen in haar. De gevoelens van haar ouders, die ook een grote rol spelen in het boek, worden alleen duidelijk door gesprekken die Tess met hen heeft en door haar eigen interpretatie daarvan. Dit geeft een eenzijdige kijk op de gebeurtenissen die zich afspelen, maar in dit geval vind ik dit bijzonder passend. Het verhaal gaat tenslotte over Tess, hoe zij de cultuurschok ervaart, haar boosheid naar haar ouders en het onbegrip. Tess is, zeker in het begin, helemaal niet in staat om te begrijpen wat er speelt en hoe ze hier mee om moet gaan. Er is zoveel dat ze niet weet en niet begrijpt, maar door een ingrijpende gebeurtenis is ze gedwongen om snel volwassen te worden. Tess maakt een mooie ontwikkeling door in het boek, van een typische westerse puber verandert ze in iemand die in staat is tot vergeving en ontdekt welke dingen er nou werkelijk belangrijk zijn in het leven.

Cecile Korevaar, Wat jij niet weet, Godijn Publishing
Cecile Korevaar heeft drie jaar gewerkt aan dit debuut. Wat jij niet weet geeft een realistisch beeld van de gewoonten, gebruiken en tradities van de Samburu stammen in Kenia en hoe lastig deze zijn te begrijpen voor mensen uit welvarende landen. Jammer genoeg zijn er veel taalfoutjes achtergebleven in het boek, een extra correctieronde had deze er uit kunnen halen. Wanneer je hier echter doorheen kunt kijken dan heb je een prachtig geschreven verhaal in handen dat meer dan de moeite waard is om gelezen te worden.

Cecile Korevaar - Wat jij niet weet (2017)
255 blz.
uitgever: Godijn Publishing