meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Sophia Drenth - Verlossing, Bloedwetten #2

maandag 22 januari 2018

Recensie Sophia Drenth - Verlossing, Bloedwetten #2

Summary Verlossing is het vervolg op Vonnis en de strijd van raadsheer Storm continues.
Sophia Drenth, Verlossing, Staaldruk

Verlossing is het vervolg op Vonnis, het eerste boek van Sophia Drenths Bloedwetten. Ik heb veel plezier beleefd aan het lezen van het eerste boek en keek er dan ook naar uit om het tweede deel te lezen. Mocht ik er dan nog niet genoeg van hebben kan ik me nog verdiepen in Zwart hart: een vertelling over Jean Darvas Collignon, één van de meest opmerkelijke bijpersonages uit de boeken. In maart verschijnt Kleine moordenaar, ook een Bloedwetten bronvertelling. Ik ben dus nog niet klaar met het werk van Sophia Drenth, gelukkig maar.

In het tweede deel van de Bloedwetten zet raadsheer Roan Storm zijn strijd voort tegen de Ath’vacii, ofwel de Gemaakten. Ondanks het feit dat hij tegen zijn zin één van hen is geworden probeert hij met zijn bloedwet het roven van bloed tegen te gaan. Storm is uitzonderlijk: hij voedt zich alleen met zijn eigen bloed waar hij pulver van laat maken. Hij ziet hierin een oplossing voor alle Ath’vacii en tevens een mogelijkheid om een samenleving te creëren waarin mensen en Gemaakten naast elkaar kunnen leven. Het bloed van Gemaakten heeft helende eigenschappen en Storms rivaal Eisenwoud grijpt hiermee zijn kans de positie van Storm in de Raad te ondermijnen. Gratis bloedpulver, in eerste instantie voor de zieken en zwakken, maar al snel voor ieder mens verkrijgbaar. Storm probeert de toestroom van bloedpulver een halt toe te roepen, tegen de tijd echter dat de verslavende werking van het pulver zich begint te openbaren is het al veel te laat. De toekomst van Stede staat op het spel en het is niet langer duidelijk wie vriend of vijand is.

"Dezelfde wet voor mens en Ath'vacii. Dezelfde wet voor twee soorten bloed. Gelijkheid door verschil".

Sophia Drenth zet met Verlossing haar verhaal van Roan Storm voort en ze spaart hem niet. Ook nu krijgt hij het zwaar te verduren, niet alleen in zijn strijd tegen de verspreiding van het pulver maar ook in de vorm van een schijnbaar onmogelijke liefdesverhouding. Zijn liefde voor de getrouwde Maia brengt hen in groot gevaar, een verhaallijn die een dramatisch romantisch element toevoegt aan het boek. In dit tweede deel is een grotere rol weggelegd voor de vrouwen, die wat betreft gekonkel niet onder doen voor de mannen in de Raad. Sterke vrouwen die het beste proberen te maken van de positie die ze bezitten in de samenleving, maar ook met eigenschappen die hen ten val kunnen brengen. Macht, hartstocht, verlangen en jaloezie hebben grote invloed op de gebeurtenissen.

Net als Vonnis, is ook Verlossing door Sophia in eigen beheer uitgebracht. En ook nu weer ben ik diep onder de indruk van de professionaliteit die het boek uitstraalt. Van de cover tot en met het foutloze taalgebruik, alles oogt strak en perfect afgewerkt. Het proza is weer wondermooi met veel oog voor detail en levendige dialogen die helemaal passen bij de sfeer die de boeken uitademen. Persoonlijk vind ik de opbouw wat betreft vaart en afwisseling in Verlossing wat minder in evenwicht dan bij zijn voorganger. Wanneer een oneindig leven de toekomst is slaat vroeg of laat de verveling toe dat zich vaak vertaalt in excessief gedrag. Ook in Verlossing bestaat een (voor mij te) groot deel uit beschrijvingen van de uitspattingen van de Gemaakten. Ik vond het verhaal daardoor vertragen, terwijl dan opeens toch de versnelling wordt ingezet en ik aan het boek gekluisterd zat tot het einde. Het laatste gedeelte is snel, chaotisch (in de goede zin van het woord) en meeslepend. Het open einde wakkert het verlangen aan naar meer.

Het Bloedwetten epos is niet binnen één genre te vangen en dat maakt de boeken zo oorspronkelijk. Spannend en fantasievol, maar met een flinke dosis horror. Wanneer je niet echt tegen gedetailleerd beschreven rottigheid kan, is het raadzaam niet aan deze boeken te beginnen. De manier waarop de auteur lichamelijk geweld beschrijft is misschien af en toe een beetje té, maar ik moet bekennen dat ik daar wel van houd. Als vervolg sluit Verlossing heel mooi aan bij Vonnis, geschreven in dezelfde tot de verbeelding sprekende stijl en de geweldige sfeer die het uitstraalt.

Sophia Drenth heeft met de Bloedwetten een unieke wereld gecreëerd met ontroerende karakters en boeiende thematiek en dat alles in een eigen stijl gegoten.

Sophia Drenth - Verlossing, Bloedwetten #2
395 blz.