meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Maren Stoffels - Escape Room

maandag 5 februari 2018

Recensie Maren Stoffels - Escape Room

Summary Als een escape room op zich al niet hartstikke eng is doet Maren Stoffels er nog een schepje bovenop.
Maren Stoffels, Escape Room, Leopold uitgevers

Meer dan tien maanden heb ik op dit moment gewacht.
En nu staat Het voor me, in levenden lijve.
Ik schud Het de hand.
En Het heeft geen idee wie ik ben.
Ik moet me inhouden om niet te veel naar Het te kijken.
Het is gewoon een speler,
net als die andere drie.

Vier vrienden geven zich op voor een escape room. In dit spel moeten ze binnen zestig minuten zien te ontsnappen uit een kamer. Maar wat gebeurt er als de persoon die hen opsluit helemaal niet van plan is hen te laten gaan?

Eén van de jongeren is het doelwit. Maar wie?

De vrienden Sky, Alissa en Mint willen naar een escape room gaan, maar hebben daarvoor een vierde persoon nodig. Besloten wordt om Milas mee te vragen, de collega pizzabezorger van Sky en de jongen op wie Alissa een oogje heeft. Ze worden opgesloten in een nagebouwde dokterspraktijk en ze hebben een uur de tijd om de aanwijzingen te vinden die hen naar de uitgang zullen leiden. Er gebeuren echter al snel een paar vreemde dingen waardoor de jongeren al aanvoelen dat dit om meer gaat dan een spel. Wanneer één van hen echt gewond raakt slaat de paniek toe. Wie doet dit hen aan en belangrijker nog: wie is het doelwit of zijn ze dit eigenlijk allemaal?

In haar nawoord schrijft veelschrijver Maren Stoffels dat haar eerste Escape Room in Haarlem was en dat ze sindsdien er zelf verslaafd aan is geraakt. Het bracht haar ook op het idee er een boek omheen te schrijven. Want opgesloten worden en alle controle uit handen geven is eigenlijk een angstaanjagend idee. Het verhaal in Escape Room wordt verteld vanuit het perspectief van alle vier de jongeren, afgewisseld met steeds een pagina vanuit X. De lezer weet al vrij snel wie X is, maar dat vergroot alleen maar de verwarring. Tot bijna aan het einde van het boek blijft onduidelijk wat de relatie tussen X en de opgesloten jongeren is en wat het motief dan zou kunnen zijn. De vaart in het verhaal is enorm en het zit vol spanning. Op een mooie manier heeft de auteur het verhaal binnen de escape room verweven met wat er daar buiten gebeurt. Deze lijntjes komen uiteindelijk op een keurige en geloofwaardige manier bij elkaar.

Escape Room is niet een echt dik boek, geschreven in korte hoofdstukken en redelijk grote lettertypes. Het valt dan niet altijd mee om elk personage zodanig neer te zetten dat de lezer ze van elkaar kan blijven onderscheiden. Er is voor gekozen om de verhalen van Sky, Mint, Alissa en Milas weer te geven in verschillende lettertypes. Dit voelt als een goede opzet, want het is voor de lezer nog duidelijker vanuit wiens perspectief op dat moment gelezen wordt. En natuurlijk hebben ze allemaal een eigen verhaal, een geschiedenis dat wordt meegenomen naar de escape room waar het een rol van betekenis gaat spelen. Een escape room spelen is al spannend op zich en voor deze jongeren verandert het spel in een overlevingsstrijd. Toch zit daar niet de werkelijke spanning in het boek, het is de manier waarop ze met de situatie omgaan dat hun leven voorgoed zal veranderen. Uiteindelijk blijft niks verborgen in de escape room, elk geheim wordt onthuld, wrok komt naar buiten en er kan nergens meer achter verschuild worden.

"Want als je één kans had, één mogelijkheid om alles wat je ooit wilde, te grijpen in dat ene moment. Dan zou jij die kans toch ook niet laten lopen?".

Maren Stoffels, Escape Room, Leopold
Maren Stoffels heeft met Escape Room een uitstekende Young Adult thriller geschreven. Het verhaal dendert door, barst van de spanning en verrassingen en herbergt ook nog diverse thema's waar jongeren zich mee kunnen identificeren. Een absolute aanrader voor wanneer je nog een paar uurtjes over hebt.

Maren Stoffels - Escape Room
178 blz.
uitgeverij Leopold, 2017