meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Alexandra Penrhyn Lowe - Leeuwenhart, De laatste Wachter #4

maandag 12 maart 2018

Recensie Alexandra Penrhyn Lowe - Leeuwenhart, De laatste Wachter #4

Summary Eindelijk de afsluiting van De laatste Wachter serie..
Alexandra Penrhyn Lowe, Leeuwenhart, De laatste Wachter, AW Bruna

Eindelijk is met Leeuwenhart dan de finale aangebroken van De laatste Wachter serie van Alexandra Penrhyn Lowe. Ik heb erg uitgekeken naar dit boek en ik was dan ook heel blij dat ik dankzij de uitgeverij er al zo snel in kon beginnen. Het schrijven van de hele serie heeft ruim vijf jaar in beslag genomen en het eerste deel las ik al in 2012. Soms moest ik diep graven om de rode lijn te blijven zien en eigenlijk zou ik nu de hele serie opnieuw willen lezen om alle aanwijzingen in het juiste licht te kunnen plaatsen. Zoals wel blijkt uit mijn verslag hieronder vond ik De laatste Wachter een geweldige YA serie en dat ook nog eens van eigen bodem!

AW Bruna, bedankt voor het recensie exemplaar.

In Sevenster gebeuren er vreemde dingen na een avondje glaasje draaien en ontdekt Eefje Dijkman dat ze in staat is om geesten en demonen te zien. Ze blijkt Eveline Sevenster te heten en ze is een van de laatste Wachters, maar Wachter waarvan en welke geheimen hoort ze dan te beschermen? In Wolfsbloed vertrekt Eveline naar Parijs, waar ze wordt opgeleid om een volwaardig Wachter te zijn en om haar ontwaakte krachten te leren beheersen. In Nachtrijder begint alles heel donker te worden doordat Eveline de rode poort heeft geopend en daarmee de Wilde Jacht heeft losgelaten. Deze horde demonen raast nu over de wereld om dood en verderf te zaaien, waar Eveline zich heel erg schuldig over voelt. Er vallen zoveel slachtoffers waardoor het lijkt dat het alleen nog maar aan Eveline is om de wereld te redden. In Leeuwenhart, het afsluitende deel van de serie, gaat het kwaad nog een stapje verder. De broeders van Belial is nieuw leven ingeblazen en ronselt jonge mensen met de belofte op onsterfelijkheid. Demonen zijn nu in staat bezit te nemen van menselijke lichamen, niemand is nog veilig. Eveline moet heel ver gaan en diep in zichzelf zoeken om de wereld te kunnen redden van de ondergang waar het onvermijdelijk op afstevent.

Na vijf jaar is de serie van De laatste Wachter compleet; om te zien is het een prachtige collectie geworden met covers die zo goed bij elkaar passen. Zowel het verhaal als Eveline zelf heeft in de loop van de serie een grote ontwikkeling doorgemaakt. In eerste instantie begint het verhaal in Sevenster klein, Eveline is een gewoon 13-jarig meisje dat zich bezighoudt met typische dingen passend bij haar leeftijd. Dan gebeurt er iets ongewoons in haar leven en begint het verhaal zich razendsnel te ontvouwen. In het laatste boek is het kleine veranderd in iets heel groots, het lijkt alsof de Apocalyps er dan toch eindelijk aankomt. Eveline heeft nog slechts haar Wachter kracht in haar handen en het zwaard van Jeanne d’Arc, maar of dat genoeg is om de wereld te redden? Volgens de auteur is daar meer voor nodig, onvoorwaardelijke liefde bijvoorbeeld en opofferingen. In Leeuwenhart staat Eveline meer dan ooit centraal; is ze in staat de aanwijzingen die ze vindt juist te interpreteren en kan ze in zichzelf de liefde vinden die nodig is om de wereld van de ondergang te redden?

"Het zwaard heeft jou uitgekozen, dus het is jouw strijd. Jij bent de enige die degene die de levensboom als eerste heeft onteerd, kan doden".

Ook Leeuwenhart is weer geschreven met een vlotte pen, er zit veel vaart in het verhaal en schokkende ontwikkelingen. De ontknoping is op zijn zachtst gezegd verrassend, maar achteraf gezien vraag je je af waarom je sommige aanwijzingen niet hebt opgepikt. Ik heb veel plezier gehad met het lezen van dit boek. Het is zo’n serie waarvan ik direct de behoefte voel om alle delen weer opnieuw te gaan lezen om de vele gebeurtenissen beter te kunnen plaatsen en het grotere geheel te kunnen overzien. Het is ook verdrietig dat er nu een einde is gekomen aan zo’n goede serie, hopelijk zit er nog genoeg inspiratie in de pen van Alexandra om haar lezers nog jarenlang zoveel leesplezier te geven.

Alenadra Penrhyn Lowe, De laatste Wachter, AW Bruna

Alexandra Penrhyn Lowe - Leeuwenhart, De laatste Wachter #4
320 blz.