meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Oli Veyn - Initiatie, De orde van de poortwachters #1

maandag 19 maart 2018

Recensie Oli Veyn - Initiatie, De orde van de poortwachters #1

Summary Een veelbelovend debuut voor de YA Fantasy van eigen bodem.
Oli Vijn, De orde van de poortwachters, Godijn Publishing

Ik lees veel Young Adult Fantasy en ik ben dan ook altijd weer nieuwsgierig wanneer er iets verschijnt van eigen bodem. De orde van de poortwachters is een nieuwe serie waarvan zowel de cover als de achterflap heel veelbelovend overkomen. Dus toen ik via Godijn Publishing de kans werd geboden om het boek te lezen hoefde ik daar niet over na te denken.

Volgens de beschrijving zijn de sleutelwoorden van deze Young Adult Urban Fantasy liefde, onvoorwaardelijke vriendschap en transformatie. Ik was benieuwd..

Initiatie is het debuut van Oli Veyn en tevens het eerste deel in de serie De orde van de poortwachters. Nido Vermeer is een 16-jarig meisje dat op schoolreis is naar Londen. Tijdens een bezoekje aan Stonehenge ziet ze iets dat niet voor haar ogen is bestemd. Voordat ze het weet is ze tegen haar wil meegenomen en wordt ze ingelijfd bij de geheimzinnige orde van de poortwachters. Veel van de beroemde bouwwerken ter wereld blijken poorten te zijn naar andere dimensies die bewaakt worden door deze poortwachters. De orde is een wrede en nietsontziende gemeenschap waar meer slachtoffers vallen dan dat er helden opstaan. Ze zijn dan ook naarstig op zoek naar nieuwe wachters om hun voortbestaan te garanderen, goedschiks dan wel kwaadschiks.

De cover van het boek is er een die mij direct aantrekt, mysterieus en in een mooie kleurstelling. Het verhaal doet denken aan boeken als Divergent, The Hunger Games en Nerve. Een wrede organisatie waar de hoofdpersoon al dan niet vrijwillig in toetreedt, onmogelijke opdrachten, sadistische instructeurs en natuurlijk die ene instructeur type ruwe bolster blanke pit. De orde van de poortwachters bevat veel vaart, pittige en grappige dialogen en lekker veel spanning. Nido verandert- noodgedwongen- van een eenzame mollige puber die enorm wordt gepest in een jongvolwassene met karakter en een hart dat ondanks alles nog steeds op de goede plek zit. De auteur heeft deze ontwikkeling van haar hoofdpersoon geleidelijk laten verlopen en dit is daardoor erg geloofwaardig geworden. Als lezer leer je Nido goed kennen en dan kun je echt niet anders dan enorm veel sympathie voor haar opvatten. Ook andere karakters komen goed uit de verf, zoals Nido’s vrienden Nolin en Deveah en de instructeur Berger. Bij deze meeslepende verhaallijn en personages blijft de worldbuilding wat achter. De auteur legt weinig uit over het ontstaan van de poorten en de andere dimensies en laat veel vragen die worden opgeroepen onbeantwoord. Als lezer moet je dat wat wel wordt verteld gewoon accepteren. Ik hoop dat de auteur in het volgende boek aan deze interesse van de lezers tegemoetkomt. Want waarom sleutels machtiger zijn dan wapens is mij nog niet helemaal duidelijk geworden.

De sleutelwoorden van De orde van de poortwachters zijn voor mij fantasy, spanning, romantiek en karakterontwikkeling. Ik heb echt genoten van dit boek en daarom is het zo jammer dat er erg veel taalfoutjes zijn achtergebleven in het boek. Dit is niet voor iedere lezer zo, maar voor mij haalt dit het leesplezier naar beneden. Toch, ondanks dit, kon ik het boek niet wegleggen en kan ik eigenlijk niet wachten op het volgende boek.
De orde van de poortwachters, Godijn publishing

De orde van de poortwachters is zo meeslepend dat je door wilt blijven lezen en niet wilt hoeven wachten op deel 2. Wat mij betreft is Oli Veyn een aanwinst voor YA Fantasy van eigen bodem.

Oli Veyn - De orde van de poortwachters #1