meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Ally Condie - Matched

maandag 16 april 2018

Recensie Ally Condie - Matched

Summary In Matched wordt een dystopie geschetst die erg dichtbij komt.

De Unie trilogie is een serie die me al lang staat aan te staren in de bibliotheek. Ik had Matched, het eerste deel al een keer meegenomen maar weer ongelezen teruggebracht vanwege een gebrek aan tijd. Toch, door de mooie bijpassende covers en de achterflap bleven de boeken aan me trekken. De serie is al wat ouder, maar wordt nog steeds veel gelezen, dus toen er gloednieuwe exemplaren waren aangeschaft omdat de oude helemaal versleten waren heb ik het eerste deel weer meegenomen. En zoals ik al wel had verwacht, eenmaal begonnen is de hele serie uitlezen. Ik ben inmiddels bij het laatste boek en ik vind ze zeker de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

Cassia Reyes woont in een land geregeerd door De Unie, het leven is van de geboorte tot aan de dood van tevoren al vastgelegd. De Unie bepaalt wat hun burgers nodig hebben om een gezond en harmonieus leven te leiden tot aan een vaststaande dood op tachtigjarige leeftijd. Een van de meest belangrijke ceremonieën is het Match banket, de dag waarop je als tiener hoort aan wie je gekoppeld bent en met wie je zult trouwen. Je beroep, wat je leest of luistert, zelfs wat je eet wordt bepaald door de Unie. Wanneer Cassia gematcht wordt aan haar beste vriend Xander kan ze haar geluk niet op, dit gebeurt zelden. Wanneer ze thuis de microchip bekijkt met de gegevens van haar Match blijkt ze ook nog aan iemand anders te zijn gekoppeld en dit is iemand die ze ook al kent. Cassia is in de war, maar ook nieuwsgierig. Wie is deze jongen aan wie ze nooit gekoppeld had mogen worden?

Matched vertelt vanuit de perspectieven van de hoofdpersonen Cassia, Xander en Ky. Ky is de verkeerde match van Cassia, maar is dat wel zo? Cassia en Ky groeien naar elkaar toe totdat Cassia haar gevoelens niet langer op zij kan zetten en dat is het moment waarop ze ontdekt dat ze zelf wil nadenken en haar eigen beslissingen wil nemen. Woorden zijn schaars binnen de Unie, alle geschreven communicatie verloopt digitaal en er is niemand meer die nog kan schrijven. Ky en Cassia delen hun passie voor het woord en dan met name voor gedichten die De Unie heeft uitgebannen. Ky beheerst ook de schrijfkunst dat hij Cassia onderwijst, een geschenk dat haar leven voorgoed verandert. Want, The pen is mightier than the sword, zo blijkt.

De wereld die Ally Condie in Matched neerzet lijkt erg veel op de onze en schetst tegelijkertijd een naar toekomstbeeld. De Unie pretendeert de fouten die er zijn gemaakt in het verleden gecorrigeerd te hebben. Zorgvuldige planning en selectie zal voorkomen dat de mensheid er nogmaals in zal slagen de wereld om zeep te helpen met bijvoorbeeld de opwarming van de aarde of hongersnood door de enorme bevolkingsgroei. De auteur is er in geslaagd om dit heel geloofwaardig op papier te zetten, want de huidige problemen in de wereld zijn heel reëel en lijken onoplosbaar. Dus hoe heerlijk zou het zijn om in een wereld te kunnen leven zonder armoede, zonder ziekte en met de zekerheid van een waardig einde? Totdat je ontdekt dat dit slechts te bereiken is wanneer de vrije wil van mensen volledig is uitgebannen. In de wereld die De Unie heeft gecreëerd is namelijk ook geen plek meer voor creativiteit, er zullen geen nieuwe boeken meer geschreven kunnen worden of nieuwe muziek gecomponeerd kunnen worden. De schrijfstijl van Ally Condie is prettig en soms bijna poëtisch te noemen. Haar personages zijn echt, hun gedrag in lijn met hun uitgewerkte persoonlijkheid en hun emoties zijn invoelbaar voor de lezer.

Matched vormt samen met Crossed en Reached De Unie trilogie. De eerste twee boeken heb ik inmiddels gelezen en ik geniet van elke bladzijde. Ik ben erg benieuwd waar het verhaal zal eindigen en voor welke afloop de auteur uiteindelijk heeft gekozen.

Matched, Crossed, Reached, Lemniscaat

Ally Condie - Matched (Matched)
288 blz.