meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Chinouk Thijssen - Fataal spel

maandag 14 mei 2018

Recensie Chinouk Thijssen - Fataal spel

Summary Chinouk Thijssen is freelance tekstredacteur voor een groot aantal uitgeverijen en inmiddels geeft ze ook online cursussen voor het corrigeren van teksten. Daarnaast is ze ook columniste, plaatst ze regelmatig Booktube video’s en was ze ambassadeur voor het project #RotterdamSchrijft. Als auteur schreef ze onder andere Hij is van mij en Blindelings.
Chinouk Thijssen, Fataal spel, Clavis

Van uitgeverij Clavis ontving ik het nieuwe boek van Chinouk Thijssen, Fataal spel. Ik denk dat ik zonder te overdrijven kan zeggen dat best veel mensen hier naar uit hebben gekeken en erg nieuwsgierig zijn naar het boek. De cover is alvast prikkelend en samen met het mooie lettertype van de titel een boek dat direct opvalt.Het laatste boek van Chinouk dateert alweer van een aantal jaar geleden en Fataal spel is haar debuut bij Clavis.

Chinouk Thijssen is freelance tekstredacteur voor een groot aantal uitgeverijen en inmiddels geeft ze ook online cursussen voor het corrigeren van teksten. Daarnaast is ze ook columniste, plaatst ze regelmatig Booktube video’s en was ze ambassadeur voor het project #RotterdamSchrijft. Als auteur schreef ze onder andere Hij is van mij en Blindelings.

Carmen en Jessie zijn zussen en verschillen twee jaar in leeftijd, maar ze lijken wat uiterlijk betreft heel veel op elkaar. Ze hebben altijd al een sterke band gehad; wanneer Jessie na een ongeluk opeens spoorloos verdwijnt verandert deze verbondenheid is nog iets sterkers. Carmen en Jessie blijken elkaars tweelingziel te zijn, wat betekent dat Carmen in staat is door de ogen van haar zusje te kijken door middel van visioenen. Al gauw blijkt dat er een spelletje met haar wordt gespeeld en dat ze heel ver zal moeten gaan om haar zus te vinden. Zal de paranormale band die ze heeft met Jessie haar kunnen helpen haar heelhuids terug te vinden?

Zoals gezegd heeft Fataal spel een aantrekkelijke cover met de titel in een mooi lettertype. Het boek is niet zo dik wat mij in eerste instantie deed afvragen of je wel een kloppende thriller kunt schrijven met zo weinig pagina’s. De auteur lost dit deels op door geen bladzijden te verspillen aan uitgebreide beschrijvingen. De lezer wordt meteen in het verhaal geworpen en tot aan het einde zijn er weinig tot geen echte adempauzes. Door de verdwijning van Jessie belandt Carmen in een emotionele stroomversnelling en ook als lezer kun je daar pas weer aan ontsnappen wanneer het boek dichtgeslagen kan worden. Een hoog tempo dus dat echter niet ten koste gaat van de plot. Ook Carmen wordt als hoofdpersonage redelijk goed neergezet, de andere karakters in het boek worden voldoende uitgewerkt om hun rol in het verhaal te spelen.

"Hun leven draait gewoon door terwijl dat van mij stilstaat. Zolang mijn zusje niet terug is, kan ik niet functioneren. Ik probeer te overleven".

De visioenen van Carmen geven Fataal spel een onderscheidend tintje, hoewel je daar wel enigszins voor open moet staan om dit geloofwaardig te vinden. De uitleg van dit verschijnsel blijft een beetje achterwege en wat er over wordt verteld komt vaak op hetzelfde neer. Geloofwaardig of niet, de auteur heeft de tweelingzielenband niet gebruikt om haar plot kloppend te krijgen, het drijft vooral de spanning op. De schrijfstijl van Chinouk Thijssen is heel fijn, lekker vlot en toegankelijk. De thematiek in het verhaal zit goed verstopt en motieven vallen pas op het laatst op hun plek. Persoonlijk vind ik het erg origineel hoe er in dit boek gespeeld wordt met het concept dader en slachtoffer. Met het enigszins open einde wordt de deur naar een eventueel vervolg op een kiertje gehouden.

Fataal spel is een enorm spannend verhaal, geschreven in een hoog tempo met een einde vol twists dat uitermate geschikt is voor de beoogde doelgroep.

foto @Prisca Visser

Chinouk Thijssen - Fataal spel