meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Anita Terpstra - Vonk

maandag 13 augustus 2018

Recensie Anita Terpstra - Vonk

Summary Mischa en Nikolaj zijn een beroemd en succesvol danspaar bij het Nationaal Ballet, mede omdat ze ook in het dagelijks leven een stel zijn. Wanneer er brand uitbreekt in hun tijdelijke woning worden beide echtelieden opgenomen met ernstige brandwonden. Het lijkt een ongeluk, maar al snel beginnen Mischa en Nikolaj elkaar te beschuldigen van brandstichting en poging tot moord. Wat is er misgegaan met dit droompaar en wie vertelt de waarheid?
Anita Terpstra, Vonk, Cargo

Vlak voor mijn vakantie kwam het nieuwe boek van Anita Terpstra bij Hebban voorbij in een leesclub. Ik ben een groot fan van Anita, voor mij is ze een van de betere Nederlandse thrillerauteurs. Het boek had ik dus sowieso wel gelezen, maar het was ook best lang geleden dat ik deel heb genomen aan een leesclub. Tot mijn verrassing werd ik ingeloot en lag het boek al snel op de mat.

Het was weer erg leuk om mee te doen met de leesclub en het was ook weer heerlijk om een boek van Anita te lezen. Mijn, wat ingekorte, recensie is ook te vinden bij Hebban.

De uit Friesland afkomstige Anita Terpstra is naast het schrijven freelancejournalist en redacteur. Ze debuteerde in 2009 met Nachtvlucht dat werd genomineerd voor de Schaduwprijs en in 2017 haalde Samen de shortlist van de Gouden Strop. Samen speelde zich voornamelijk af in Amerika, Vonk heeft als setting de meedogenloze wereld van het professionele ballet.

Mischa en Nikolaj zijn een beroemd en succesvol danspaar bij het Nationaal Ballet, mede omdat ze ook in het dagelijks leven een stel zijn. Wanneer er brand uitbreekt in hun tijdelijke woning worden beide echtelieden opgenomen met ernstige brandwonden. Het lijkt een ongeluk, maar al snel beginnen Mischa en Nikolaj elkaar te beschuldigen van brandstichting en poging tot moord. Wat is er misgegaan met dit droompaar en wie vertelt de waarheid?

Vonk speelt zich af in de wereld van het professionele ballet waar de Nederlandse Mischa en de Russische Nikolaj al van jongs af aan alles opzijzetten om aan de top te komen. Opgevoed door moeders met grote dromen voor hun kinderen zijn ze allebei hard en kil en gaan ze over de spreekwoordelijke lijken om het ultieme doel te halen. Naast hun succes op de dansvloer lijken ze hun zaakjes ook buiten het werk goed voor elkaar te hebben. Het verhaal start bij het eind, namelijk het punt wanneer zowel Mischa en Nikolaj met ernstige brandwonden worden opgenomen in het brandwondencentrum. Het perspectief verschuift continue tussen Mischa en Nikolai, verteld vanuit de ik-vorm. Hierdoor komt de lezer vrij veel van allebei te weten en krijgt hun verleden en heden vorm. Anita Terpstra heeft gekozen voor tijdssprongen om de karakters en het gedrag van haar hoofdpersonen inzichtelijk te maken. Er zijn sprongen in de tijd naar verschillende belangrijke momenten in de levens van Mischa en Nikolai bezien vanuit beide perspectieven. Deze manier van vertellen geeft stukje bij beetje de motieven van de hoofdrolspelers prijs, maar doet wel een beroep op de concentratie van de lezer; om het overzicht te houden moet wel het hoofd erbij gehouden worden. Leuk aan deze manier is ook dat de lezer de beleving van beide hoofdpersonen ten aanzien van dezelfde gebeurtenis te weten komt.

Vonk is geen super spannende thriller en er zijn ook geen schokkende plot twists. Het verhaal blijft klein, met Mischa en Nikolaj als belangrijkste personages. Het is onmogelijk om erachter te komen wie er liegt, dat doen ze allebei wanneer dit het beste uitkomt. De auteur geeft hier geen richting aan. Elke keer wanneer je een van de twee meer verdenkt dan de ander brengt Anita Terpstra weer een nieuw stukje motief in het verhaal en ben je het spoor weer bijster.
Als lezer heb je waarschijnlijk ook geen voorkeur voor wie het heeft gedaan, beiden zijn nogal onsympathiek. De plot zit weer goed in elkaar, het einde voelt echter wat dubieus. Sommige lezers zullen er vrede mee kunnen hebben en anderen zouden wellicht liever een andere uitkomst hebben gezien.

Voor mij was Vonk niet het beste boek van Anita (dat blijft Samen), maar wel weer een boeiend verhaal geschreven in haar snelle en prettig leesbare stijl.

Anita Terpstra - Vonk
284 blz.