meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Anja Maas - Maalstroom

maandag 17 december 2018

Recensie Anja Maas - Maalstroom

Summary Ik las het debuut van Anja Maas en ik sloot het af met gemengde gevoelens.
Anja Maas
Maalstroom

275 blz.
uitgeverij Godijn Publishing
ISBN: 9789492115737

2018

"Dit hele gebeuren begint op een slechte film te lijken. Een film waarin ze zelf een hoofdrol speelt en waarin ze niemand kan vertrouwen".

Twee jaar na de verdwijning van haar toen driejarige dochtertje Kayla heeft Karin Buitendijk nog steeds geen rust gevonden. Haar huwelijk is op de klippen gelopen, haar moeder is opgenomen in een psychiatrische kliniek en op haar werk houdt ze het nog maar net bij allemaal. Dan beginnen er rare dingen te gebeuren, de knuffels die samen met Kayla verdwenen waren duiken opeens weer op. De schoentjes die Kayla aanhad staan weer in de kast en het ergste van alles is dat Karin haar dochter hoort roepen. Speelt iemand met Karins geestelijke gezondheid of is ze echt aan het doordraaien? Zelfs haar beste vrienden Evert en Ingrid vinden het moeilijk om Karins verhalen te geloven.

De proloog start met de verdwijning van Kayla. Karin loopt even naar de wasmachine terwijl Kayla bij de tuindeuren op haar speelkleed zit. Wanneer Karin na een paar minuten beneden komt is Kayla verdwenen, met speelkleed en al. Dit is natuurlijk de nachtmerrie van elke ouder en zet direct een spannende toon in. Het verhaal wordt grotendeels verteld vanuit Karin waardoor je als lezer echt wordt meegezogen in haar wanhoop en twijfels. In eerste instantie lijkt het er sterk op dat het Karin niet lukt om haar leven weer op de rails te krijgen. Dat is ook niet zo gek nadat ze zowel haar kind als haar man is kwijtgeraakt. Dan spelen ook de psychiatrische problemen van haar moeder een rol, Karin is bang dat ze misschien wel erfelijk belast is. Langzaam verandert ze in een hoopje ellende dat onder een batterij aan medicijnen nauwelijks nog kan functioneren.

Godijn Publishing, Boek 10, MaalstroomMaalstroom is het vierde boek in de Boek 10 serie van 2018 van Godijn Publishing. Voor Anja Maas was schrijven meer een hobby, naast haar baan. Ze specialiseerde zich met name in korte verhalen, ook Maalstroom is op deze manier ontstaan maar ontwikkelde zich dankzij een schrijfcursus tot een volwaardig manuscript. Ondanks de aanwezigheid van een lichte onderhuidse spanning, komt de echte spanning niet op gang. Maalstroom is eerder een spannende roman te noemen dan een echte thriller. De schrijfstijl is eenvoudig, met korte zinnen en begrijpelijke taal. Iets meer variatie hierin was het verhaal wel ten goede gekomen. De plot laat zich op een bepaald moment wel raden en deze is samen met enkele gebeurtenissen wat vergezocht. Het is logisch dat de auteur rookgordijnen probeert op te werpen en mogelijke verdachten op wil voeren, maar nu zijn er wel erg veel mensen in Karins omgeving die iets te verbergen hebben. De geloofwaardigheid van het verhaal wordt hiermee wel erg ver opgerekt. Toch heeft Anja Maas met Maalstroom helemaal geen onverdienstelijk debuut geschreven, er is zeker potentie te voelen. Ik ben benieuwd naar haar tweede boek en de eventuele groei die daar in te bespeuren zal zijn.

Maalstroom is een aangrijpend verhaal met spannende elementen dat voor de niet al te ervaren thrillerlezer een echte puzzeltocht zal zijn.

foto auteur ©Jeroen Mies fotografie

Met dank aan Godijn Publishing voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.