meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Alex Michaelides - De stille patiënt

maandag 25 februari 2019

Recensie Alex Michaelides - De stille patiënt

Summary Op het verkeerde been gezet door De stille patiënt.
Akex Michaelides, Cargo

Alex Michaelides

De stille patiënt (The Silent Patient)

348 blz.
uitgeverij Cargo

ISBN: 9789403146607
© 2019

"Ik ga alleen positieve, blije, normale gedachten opschrijven.
Rare gedachten staan we niet toe".

Gabriel en Alicia Berenson zijn zeven jaar getrouwd wanneer Alicia haar echtgenoot vijf keer in zijn gezicht schiet. Inmiddels verblijft Alicia alweer zes jaar in de psychiatrische kliniek The Grove, waar ze al die tijd geen woord heeft gezegd. Theo Faber is forensisch psychotherapeut in Broadmoor, maar wanneer er een vacature vrijkomt in The Grove aarzelt hij geen moment. Theo is ervan overtuigd dat hij de aangewezen persoon is om het zwijgen van Alicia te doorbreken waardoor het mysterie waarmee het drama is omgeven, eindelijk zal worden ontrafeld.

De stille patiënt is het debuut van de uit Cyprus afkomstige Brit Alex Michaelides. Voordat hij scenario’s begon te schrijven voor films werkte hij als psychotherapeut in een gesloten kliniek voor jongeren. Het boek is opgebouwd uit vijf delen en volgt drie verhaallijnen: fragmenten uit een dagboek van Alicia, het privéleven en verleden van Theo en het contact tussen Theo en Alicia in de kliniek. De lijnen lijken in eerste instantie deel uit te maken van een en hetzelfde geheel, waarbij de dagboekfragmenten duidelijk toewerken naar de gebeurtenissen op de fatale dag. Hoe kunstig die lijnen echter in elkaar grijpen wordt pas in het laatste deel van het boek onthuld en zorgt voor een geweldige plottwist. Zo eentje die je normaal gesproken alleen in de boeken van Clare Mackintosh denkt aan te treffen.

Theo is duidelijk gefascineerd door de tragiek van de moord op Gabriel en het stilzwijgen van Alicia. Hij start therapiesessies met Alicia die zich voornamelijk in stilte afspelen, maar waarin tegelijkertijd op non verbaal niveau heel veel wordt gezegd. Het contact tussen Alicia en Theo voelt heel erg realistisch aan en dit zal te danken zijn aan de achtergrond van de auteur als therapeut. Om Alicia beter te kunnen begrijpen duikt Theo in haar verleden en de ontdekkingen die hij daarbij doet vormen samen met het dagboek een heldere schets van de persoonlijkheid achter de mysterieuze vrouw. De verhaallijn over Theo geeft inzicht in zijn (traumatische) verleden, zijn motieven en zijn drive om een therapeut te willen zijn. Daarmee zijn de belangrijkste hoofdpersonen goed uitgewerkt, de andere personages geven op de achtergrond kleur aan het geheel en werpen hier en daar een rookgordijn op.

Uiteindelijk is de vraag natuurlijk, heeft Alicia haar man doodgeschoten? Met deze vraag die in het begin van het boek door Theo wordt gesteld aan de lezer wordt direct een onderhuidse spanning ingezet. De stille patiënt is geen snelle thriller met een plotwending op elke bladzijde, maar een zorgvuldig opgebouwd verhaal dat de lezer constant het gevoel geeft dat er iets niet klopt. Wat er precies niet klopt blijft lang ongrijpbaar en zorgt ervoor dat het verhaal spannend en onheilspellend wordt en blijft.

De stille patient, The Silent Patient, Cargo Alex Michaelides heeft met De stille patiënt een prachtig debuut geschreven, een ware psychologische thriller waarbij de lezer aan het lijntje wordt gehouden tot een verrassende ontknoping die maar weinigen zullen hebben zien aankomen.

Mijn dank gaat uit naar uitgeverij Cargo voor het toesturen van een recensie exemplaar.

foto auteur website Cargo