meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Kerry Drewery - Dag 7

maandag 18 februari 2019

Recensie Kerry Drewery - Dag 7

Summary Ik las het vervolg op Cel 7 van Kerry Drewery, en of ik dit deel net zo goed vond?
Kerry Drewery, Luitingh Sijthoff
Kerry Drewery

Dag 7 (Day 7)

424 blz.
Luiting Sijthoff

ISBN: 9789024576906
2018

"Een misleid en verkeerd geïnformeerd volk dat besluit of iemand blijft leven of sterft op basis van propaganda en verkeerde informatie, is een systeem waar ik niet in geloof".

Dag 7 gaat exact verder waar Cel 7, het eerste deel in de trilogie, is geëindigd. Isaac heeft met behulp van oud rechter Cicero, therapeute Eve en haar zoon Max aan alle kijkers de waarheid over Jackson Paige onthuld. Het is alles of niks en helaas voor Isaac en Martha zijn hun tegenstanders nog machtiger dan ze al hadden verwacht. En opeens zijn de rollen omgedraaid: Martha wordt vrijgelaten terwijl Isaac in de eerste cel belandt. De minister president zet zijn opruimploeg aan het werk en al snel zijn alle opruiende beelden gewist en de website met alle belastende documenten uit de lucht gehaald. Martha vormt een risico en ze wordt genadeloos opgejaagd met de bedoeling haar de mond te snoeren. Ook de mensen die geloven in Martha’s waarheid worden tegengewerkt en in de val gelokt. Zeven dagen voordat Isaac in de laatste cel terechtkomt en ongetwijfeld door een “onpartijdige” jury ter dood zal worden veroordeeld. Martha heeft zeven dagen om een oplossing te vinden..

Net als in Cel 7 beslaat het tijdsverloop in het boek precies zeven dagen. Dit betekent dat het tempo van de gebeurtenissen weer heel hoog ligt en dat is natuurlijk prima. Ook de perspectieven zijn grotendeels gelijk gebleven met een paar nieuwkomers, zoals die van de minister president en Patty, de vrouw van Jackson Paige en adoptiemoeder van Isaac. De minister president doet denken aan president Snow uit de Hunger Games, Patty’s rol daarentegen is op zijn zachtst gezegd eigenaardig. Ze heeft haar eigen agenda, maar ook een verleden met Isaac. Deze schuift met iedere dag die er verstrijkt een cel dichter naar zijn dood toe. Meer dan genoeg tijd om na te denken, en onwetend van wat zich afspeelt in de buitenwereld, begint Isaac zich dingen te herinneren die vast en zeker later van belang zullen zijn. De hoofdstukken zijn over het algemeen kort, en soms echt heel erg kort. Vooral Isaac speelt in dit boek een kleinere rol en omdat er geen contact (meer) is tussen hem en Martha voelt de relatie tussen hen wat minder echt. De auteur probeert dit te op te lossen door beide tieners veel aan elkaar te laten denken maar op mij had dit meer een tegengesteld effect: het wordt té klef.

Cel 7, Dag 7
Dag 7 kent minder plotwendingen dan zijn voorganger en is natuurlijk ook een stuk minder origineel omdat de belangrijkste aspecten van de wereld van Isaac en Martha al bekend zijn. Nog steeds zijn deze elementen echter behoorlijk indrukwekkend: de dubieuze rol van de media, de invloed van fake nieuws en valse propaganda en de morbide fascinatie voor reality tv. Maar waar in Cel 7 de neuzen van alle burgers in dezelfde richting stonden, leidt het rechtssysteem in Dag 7 tot een steeds grotere polarisatie. Het einde van dit tussendeel is een beetje voorspelbaar, maar is waarschijnlijk wel nodig om de weg vrij te maken voor het laatste boek, Finale 7.

Ik vond Dag 7 zeker een spannend boek dat heel erg snel las en dat ik moeilijk weg kon leggen, maar toch had ik er iets meer van verwacht. Misschien is dit te wijten aan de beruchte vloek van het zogenaamde tussenboek, en gaat het laatste deel inderdaad voor een spetterende finale zorgen.

foto auteur©r.drewery