Summary
Overzicht van gelezen boeken in mei en vooruitkijken naar wat er gaat verschijnen in juni.
Langzaam wordt ons leven gelukkig weer wat "normaler". De kinderen kunnen hun opleiding enigszins weer oppakken en werken op locatie kan ook weer grotendeels. Dit betekent dat er vanaf nu wat minder tijd overblijft om te lezen, maar in dit geval is dat natuurlijk niet zo heel erg.
De maand mei is voorbij, dus heb ik weer op een rij gezet wat ik allemaal heb gelezen en voor wie. Ook heb ik even rondgesnuffeld om te kijken welke interessante boeken er gaan verschijnen. Het zijn tenslotte de Spannende Boeken Weken in juni!
Thrillers
In mei won ik een boek! Tijdens een winactie op Facebook was ik een van de winnaars van Vergeef me van J.D. Barker. Een fantastisch boek waar ik echt van genoten heb. Jammer dat de trilogie nu echt afgelopen is. LINK las ik voor de rubriek Vrouwenthriller of niet en Stilleven voor de leesclub bij Vrouwenthrillers. Marieke Damen heeft daarmee wat mij betreft een geweldig debuut geschreven.
Het geheugenwoud van Sam Lloyd was weer zo'n boek dat gewoon op de een of andere manier meer de aandacht trok dan andere thrillers. Ik heb geen spijt gehad van het lezen, dit is een hartstikke goede thriller.
Jeugdboeken
Voor Nienkes kinderboekenblog cq de Faceboekgroep Kinderboeken las ik een aantal boeken afgelopen maand, allemaal toevallig boeken in een serie. Met Serafina en de zeven sterren is er dan eindelijk een einde gekomen aan de boeken rond het kattenmeisje Serafina. Het is weer een enorm avontuur, spannend en magisch en Robert Beatty heeft hiermee de serie netjes afgesloten.
Doolhof der dimensies is het eerste boek in een nieuwe serie met hoofdpersoon Jane Doe. Het is even inkomen, maar eenmaal op gang las ik het boek in een ruk uit. Wat een avontuur heeft Jeremy Lachlan geschreven, dat belooft wat voor het tweede deel dat in augustus op de planning staat.
Cis Meijer waagde zich met De geheime test aan een nieuw project, een boek op AVI M5 niveau voor de leeftijd 10+. De opzet van het boek doet heel eigentijds aan met veel WhapsApp berichten en digitaal bewerkte illustraties. Binnenkort is te lezen hoe zeer ik onder de indruk was van dit boek.
Ik las in mei ook nog vier boeken voor de Hebban Debuutprijs. De titels daarvan mag ik nog even niet prijsgeven, maar later in het jaar kan ik daar wat meer over vertellen.
Verwachte jeugdboeken
Mooie boeken voor de jeugd komen er aan, in ieder geval zijn de covers van deze boeken al helemaal geweldig.
- Drie keer kloppen is alweer het derde Tovenaars van Ooit boek van Hoe tem je een draak auteur Cressida Cowell. Ik vind deze boeken heel erg leuk, vooral door de combinatie van de humor en de fantastische illustraties.
- Dop is het tweede boek van Jonne Kramer, uitgegeven door Billy Bones.
- Ottilie en de monstermacht is ook een deel in een serie geschreven door Rhiannon Williams. Ik heb het eerste deel zelf nog niet gelezen, die ligt nog op mijn stapel te wachten.
- De spiegel der duisternis is het vervolg op De orde van de gouden leeuw van Dorothée de Rooy. Fantasy van eigen bodem.
- Een verhaal vol beren, prinsessen en draken. Alles aan Het meisje dat met beren praatte van Sophie Anderson klinkt leuk.
Young Adults in juni
En de Young Adult boeken in juni:
- Grenzeloos is het nieuwe boek van Marlies Slegers
- Iron Sisters Forever van Tracy Banghart is het vervolg op Iron Sisters
- Vonnis is het derde (en laatste?) deel in de De strijd om Aera serie van Sanne de Bock. Ik las de delen Verraad en Verlangen al eerder voor Hebban. Ik hou van boeken waaraan je direct kunt zien dat ze bij elkaar horen, zoals in dit geval. Ook de covers matchen goed.
- De naamloze koningin van Rebecca McLaughlin is volgens de beschrijving een dystopische royal Fantasy..
- Dan verschijnt op de laatste dag van de maand nog TBS, het nieuwste boek van Natasza Tardio.
Verwachte thrillers
- Natuurlijk de nieuwe Karin Slaughter, Verzwegen. Jammer dat de titels van haar boeken zo nietszeggend zijn, ik vind het altijd lastig ze uit elkaar te houden. Maar het maakt niks uit, ik verheug me er op.
- Beest, een nieuw boek van Ane Riel, de auteur van Hars. Ben ik erg benieuwd naar.
- Bitter Falls van Rachel Caine, het vierde deel met Gwen Proctor en ik denk dat het daarmee ook wel genoeg is geweest.
- Hetzelfde geldt voor SpannendeBoekenWeken geschenk schrijver M.J. Arlidge. In juni verschijnt het 9e (!) Helen Grace boek. Zover ben ik niet gekomen, na het 4e deel had ik er even genoeg van. In ieder geval krijgen we bij aankoop van een spannend boek Wat jij niet ziet erbij. Geen Helen Grace.
Plannen
Nu lees ik Sophie op de daken van Katherine Rundell, een recensie exemplaar voor Kinderboeken. In juni staan De kolonie (het vervolg op H@ck: Het instituut ) van Mirjam Mous en De speelgoedman van Heleen van den Hoven op de planning voor respectievelijk Kinderboeken en Vrouwenthrillers. De wrede prins van Holly Black staat in de kast en die ik heel graag wil lezen om (hoop ik) weer te genieten van echte YA Fantasy. Toch liggen er ook nog wel serieus dikke boeken te wachten die echt nog gelezen moeten worden, omdat ik dit zo graag wil.
We gaan zien hoever ik kom, vanaf deze week ga ik weer grotendeels aan het werk waardoor er vanzelfsprekend weer wat minder tijd beschikbaar is om te lezen. Een warme en fijne leesmaand gewenst!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten