meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Hell City van Joanne Carlton - Recensie

maandag 25 mei 2020

Hell City van Joanne Carlton - Recensie

Summary Ik won Hell City van Joanne Carlton bij Hamley Books en schreef er een recensie over.

Recensie van De boekenfabriek over Hell City geschreven door Joanne Carlton en uitgegeven bij Hamley Books

Joanne Carlton

Hell City - De laatste halte

147 blz
ISBN: 9789463967235
© 2020 Hamley Books

“Ze dacht dat dood zijn op zich al vreselijk genoeg was, maar dit is nog een graadje erger."

Winactie op Facebook

Een tijdje terug was ik een van de winnaars bij een actie op de Facebookpagina van Hamley Books. De opdracht was simpel, iets in de trant van 'noteer de eerste zin van bladzijde zoveel'. Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer uit welk boek mijn zin kwam, maar aangezien ik even zat te scrollen op mijn telefoon tijdens het lezen, deed ik mee. En echt tot mijn enorme verrassing hoorde ik een aantal dagen later dat ik een boek mocht uitzoeken uitgegeven door Hamley Books. En dat was óók gemakkelijk, want ik vind de cover van Hell City zo mooi dat het boek zelf al een tijdje aan me zat te trekken. Binnen een paar dagen had ik het boek al in huis en kon ik direct starten met lezen.

Hell City is een Young Adult novelle en wat direct opvalt is dat het binnenwerk al net zo verzorgd is als de buitenkant. Een mooi lettertype dat erg prettig leest, afgewisseld met prachtige illustraties die het verhaal echt ondersteunen.Het boek kent een logische, chronologische opbouw en is onderverdeeld in dagen. Elke dag start met een toepasselijk citaat en een prachtige illustratie.

Abandon all hope, Ye who enter here

Een meisje wordt wakker in een brandend gebouw. Ze weet niet waar ze is of waarom, ze weet alleen dat haar naam Allie is. Tenminste, dat denkt ze. Wanneer ze naar buiten gaat en de vreemde stad verkent ontdekt ze al snel dat zij niet het enige is dat ontwaakt is in deze hel. Ze gaat de confrontatie met een gruwelijk monster aan, loopt fatale verwondingen op om vervolgens opnieuw wakker te worden in dezelfde kamer. Aan de muur ontdekt ze een tekening van het monster dat ze zojuist heeft verslagen. Betekent dit dat ze niet alleen is en dat deze andere persoon haar misschien kan helpen? Allie besluit op zoek te gaan, ook al betekent dit dat ze iedere dag de confrontatie aan moet gaan met een andere bedreiging in een stad die uit elkaar aan het vallen is.

In het begin is de hele situatie rondom Allie heel vreemd en snap je als lezer niet veel van wat er gebeurt. Je kunt je alleen maar laten meevoeren met de gebeurtenissen en hopen dat de loop van het verhaal zicht gaat geven op wat er nu eigenlijk aan de hand is. Tegelijkertijd begin je je op een bepaald moment ook af te vragen wat nu eigenlijk de betekenis is van dit alles en waar het verhaal uiteindelijk heen gaat. Geschreven in de derde persoon en met nauwelijks dialoog is het in eerste instantie wat lastig om je te verplaatsen in Allie. Wanneer ze keer op keer haar leven moet inzetten om de monsters te verslaan om vervolgens steeds weer op dezelfde plek uit te komen roept dit uiteindelijk medeleven op. De wanhoop, frustratie en angst spatten van de bladzijden af en wanneer ze dan Hond ontmoet voel je als lezer ook daadwerkelijk dat enorme belang van het contact met een ander levend wezen.

Joanne Carlton, recensie van Hell City op De boekenfabriek
Aanrader?

In het laatste deel valt niet alleen alles op zijn plek, maar wordt ook duidelijk hoe vernuftig het hele verhaal in elkaar steekt. Ik had dit echt niet zien aankomen, maar achteraf bezien wordt de lezer veel dingen duidelijk. Een moeilijk onderwerp dat helaas nog steeds te vaak de werkelijkheid is wordt op een bijzonder originele manier aan de kaak gesteld.

Joanne Carlton, het pseudoniem van Sandra J. Paul heeft met Hell City een fantasievol, griezelig en claustrofobisch verhaal geschreven rond een realistisch thema. Absoluut een aanrader!

foto auteur © Hamley Books