meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Verzwegen - Karin Slaughter

dinsdag 7 juli 2020

Recensie: Verzwegen - Karin Slaughter

Summary Een nieuw boek van Karin Slaughter is meestal reden voor een vreugdedansje!

Recensie over Verzwegen van Karin Slaughter uitgegeven door HarperCollins Holland
Karin Slaughter

Verzwegen
(The Silent Wife)

534 blz.
ISBN: 9789402759853
© 2020 HarperCollins

“Liegen was gemakkelijker als je nooit naar de waarheid had gezocht”

Fan

Ik ben een enorme fan van Karin Slaughter, sinds een collega mij haar naam tipte heb ik alle boeken gelezen. De combinatie van haar schrijfstijl en de goed opgebouwde plots vormt voor mij precies het soort boeken waar ik over het algemeen erg van houd. Het is ook niet zo dat ik elk boek van haar ge-wel-dig vind, maar een nieuw boek van Karin Slaughter ís een nieuw boek van Karin Slaughter. Via de leesclub van Thrillzone werd ik in staat gesteld haar nieuwste boek al snel te lezen. Het heeft meer dan 500 pagina's, dus genoeg om even helemaal in te verdwijnen.

Verzwegen is weer een Sara en Will boek en in dit geval zelfs een Sara, Will en Jeffrey boek. In twee verhaallijnen trakteert de auteur ons weer op een intelligent opgezet gruwelijk verhaal, waarin een deel zich in het verleden afspeelt. Wanneer een vrouw vermoord wordt aangetroffen in het bos vertoont de modus operandi veel overeenkomsten met een aantal moorden uit het verleden. De man die hier voor veroordeeld werd beweert dat hij er in is geluisd door de toenmalige politiechef en zijn team, Jeffrey Tolliver en Lena Adams. Amanda heropent het dossier en zet Will, Faith en Sara op de zaken. Voorzichtigheid is geboden, want als het waar is wat de gevangene beweert, is er al heel lang ongestoord een seriemoordenaar actief.

Sara, Will, Jeffrey en Lena

Daryl Nesbitt, de man die veroordeeld is voor de moorden van destijds, beweert het slachtoffer te zijn geworden van een corrupt politieteam. Jeffrey Tolliver had een verdachte nodig, hij paste in het profiel en met vals bewijs belandde hij achter de tralies. Will en Faith duiken in de oude zaken en Sara richt zich op het post mortem onderzoek van het laatste slachtoffer. Sara is de verbindende factor omdat zij destijds als hulp patholoog eveneens betrokken was. De verhaallijn in het verleden speelt zich af in de periode waarin Sara en Jeffrey van elkaar gescheiden waren. Oude dossiers, verslagen en filmpjes van het onderzoek confronteren Sara voortdurend met haar verlies. Haar relatie met Will komt hierdoor onder grote druk te staan. Het is moeilijk voor hen allebei om dit onderwerp op een zodanige manier met elkaar te bespreken dat niemand gekwetst raakt.

Niet eerder schreef Karin Slaughter een boek over Sara Linton dat zich afspeelde in de periode tussen haar huwelijken met Jeffrey in. Dit geeft een duidelijker inzicht in de gevoelens van allebei en geeft meer informatie over de aanloop naar de echtscheiding én hun tweede huwelijk.

Meeslepend

"Uw dochter is op brute wijze aangevallen. Ze is gedrogeerd. Ze is verkracht. Ze is gruwelijk mishandeld door een krankzinnige die haar heeft achtergelaten in het bos, waar ze langzaam aan haar verwondingen is bezweken. En misschien moet ik erbij vertellen dat het allemaal voorkomen had kunnen worden, maar laat dat uw verdriet niet in de weg staan".

Karin Slaughter, auteur bij HarperCollins

Karin Slaughter doet met Verzwegen weer waar ze zo goed in is, ze verweeft een ijzersterk verhaal met interessante en levensechte personages. De gepleegde misdaden zijn weer als vanouds gruwelijk en misselijkmakend en haar schrijfstijl is beeldend, gedetailleerd en meeslepend. De boodschap die ze in haar boeken verwerkt komt dit keer erg duidelijk naar voren. Geweld tegen vrouwen blijft haar duidelijk bezighouden en in Verzwegen werkt ze ook uit wat de levenslange schade kan zijn bij de vrouwen die hier slachtoffer van worden.

Verzwegen heeft echt alles wat je mag verwachten van een goed uitgewerkte thriller en is een 5***** waardering meer dan waard.

Thrillzone en HarperCollins Holland bedankt voor het leesexemplaar.

foto auteur © Alison Rosa