meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Volkerak - Tica Morgan

maandag 20 juli 2020

Recensie: Volkerak - Tica Morgan

Summary Volkerak is onderdeel van de Mooie Moorden serie, kan het ook als losstaand boek gelezen worden?

Recensie van Volkerak geschreven door Tica Morgan en uitgegeven bij Gloude Publishing

Tica Morgan
Volkerak
Mooie Moorden #5

201 blz.
ISBN: 9789493041288
© 2020 Gloude Publishing

'Als een ware grootmeester zou hij zetten doen die op zichzelf onbetekenend waren, maar zouden leiden naar een indrukwekkend eindspel '

Goeree Overflakkee

Tica Moran, Mooie Moorden, Volkerak, Goude Publishing

Tica Morgan is het pseudoniem van Tica Peeman. Als kind woonde zij op het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakkee, waar ook de Mooie Moorden serie zich afspeelt. De eerste vier delen verschenen vorig jaar alleen als e-book en luisterboek als een Kobo Original. Volkerak is het eerste deel dat is uitgebracht in boekvorm. Alle titels verwijzen naar een bezienswaardigheid op het eiland. Zo is het Volkerak een zoetwatermeer dat tussen Noord-Brabant, Goeree-Overflakkee en Sint Philipsland in ligt.

Hoofdpersoon in de serie is rechercheur en profiler in opleiding Zoë Jansen. Ze is een alleenstaande moeder die de gedeelde zorg heeft voor twee opgroeiende jongens en een zus die in de problemen is geraakt. Samen met haar zus Marsha is ze net teruggekeerd uit Engeland waar zich een confrontatie heeft afgespeeld met moordenaar Sven van der Linde. Deze heeft een fascinatie opgevat voor Zoë waardoor zij, eenmaal terug in Nederland, onder voortdurende bewaking staat. Intussen wordt haar hulp ingeroepen bij een nog onopgeloste moordzaak in Friesland en spoelt in het Volkerak een speedboot aan waarin sporen van cocaïne worden gevonden. Dit vormt genoeg afleiding voor Zoë, maar de angstaanjagende gebeurtenissen in Engeland laten haar niet los en eisen hun tol.

Mooie Moorden

Volkerak is het vervolg op vier eerder uitgebrachte delen. Volgens de uitgeverij zou het boek ook  losstaand van het geheel gelezen kunnen worden. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Zoë, in de derde persoon. Zoë is een sterke, slimme en zelfstandige vrouw die zowel op haar werk als thuis alle ballen omhoog moet zien te houden. Daarnaast kampt ze sinds haar avontuur in Engeland met de nodige stress waardoor ze zich angstig en opgejaagd voelt. Verder verschijnen er veel verschillende personen op het toneel, waardoor het soms lastig is iedereen uit elkaar te houden. Naast de verhaallijnen van de zaken in het heden zijn er flashbacks naar een periode van zes jaar geleden. Sven van der Linde maakt zijn eerste slachtoffer waar Zoë als politie agent bij betrokken raakt. Samen met enkele hoofdstukken vanuit het perspectief van Sven geeft dit meer zicht op wat er is gebeurd in de voorafgaande delen en het belang hiervan voor Zoë.

Ongecompliceerd

Tica Morgan hanteert een ongecompliceerde schrijfstijl met veel dialogen. Door de korte hoofdstukken en het moderne taalgebruik is het boek zo uitgelezen. Boven elk hoofdstuk staat duidelijk aangegeven in welke tijdsperiode het verhaal zich bevindt en ook de korte stukjes vanuit Sven zijn herkenbaar door de schuingedrukte tekst. Net als de hoofdpersoon zelf staat het verhaal nergens echt stil. Dit zorgt uiteraard voor veel vaart, maar het boek mist daardoor wat aan diepgang. Voor nieuwe lezers van de serie blijven veel personages vlak doordat ze onuitgewerkt lijken. Zo wordt er relatief veel aandacht besteed aan de fysieke kant van de liefdesrelatie tussen Zoë en haar vriend Liam, maar weet de lezer over Liam maar weinig. Volkerak is prima te lezen en te volgen als losstaand deel binnen de serie, maar er ontbreekt toch iets. Het lijkt me dat, zoals bij elke serie, de leesbeleving beter wordt naarmate er meer voorkennis is. Nu roepen de flashbacks en de gedachten van Sven wel spanning op, maar doordat deze belangrijke verhaallijn bij de nieuwe lezer onbekend is blijft de spanningsboog te zwak.

Volkerak is als vijfde deel in een Hollandse misdaadserie zelfstandig te lezen, maar maakt juist daardoor erg nieuwsgierig naar de voorgaande delen. Tica Morgan heeft talent en Nederland is zeker weten een thrillerauteur rijker die we in de gaten moeten houden.

De Mooie Moorden serie van Tica Morgan, uitgegeven bij Gloude Publishing

Ik heb Volkerak gelezen voor de leesclub van Vrouwenthrillers en ik bedank Wanda Gloude en Tica Morgan voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar.