meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Sanne de Bock - Vonnis

zondag 23 augustus 2020

Recensie: Sanne de Bock - Vonnis

Summary Met Vonnis sluit Sanne de Bock haar trilogie af met een knal.

Sanne de Bock

Vonnis

De strijd om Aera #3

387 blz.
ISBN: 9789493059535
2020 © Palmslag

'Ze was Haelen en Alanna, ze was Noord en Zuid, ze was dorpeling en rebel. Ze was veel, misschien nog wel veel meer dan ze had gedacht, maar er was één ding dat ze niet was. Ze was niet alleen'.

Aera

Aera was vroeger één welvarend en groot koninkrijk. Door gebeurtenissen van lang geleden, zolang geleden dat niemand meer weet wat er gebeurde, is het land opgesplitst in een Noorder en een Zuider koninkrijk. Beiden worden geregeerd door een meedogenloze koning die letterlijk over lijken gaan om het land weer tot een geheel te maken. Verzetsstrijder Haelen Ore en haar rebellen hebben niet kunnen voorkomen dat het Noorden is gevallen door een brute aanval van koning Arick uit Zuid. Verslagen en opzij gezet door haar medestrijders trekt Haelen zich terug uit de strijd en duikt onder bij haar moeder. Inmiddels jagen de overgebleven rebellen onder leiding van Ylaula een gerucht na en proberen het Onbekende Woud te vinden waar ze hopen veilig te zijn. Echter, een nieuwe dreiging hangt in de lucht, waarbij deze keer het voortbestaan van heel Aera op het spel komt te staan.

Schrijven en studeren
Sanne de Bock, auteur van De strijd om Aera, uitgegeven door Palmslag

In 2017 verscheen Verraad, het eerste deel van de Aera trilogie, gevolgd in 2019 door Verlangen. Beide boeken schreef de auteur naast haar studie Geneeskunde. Als klein meisje behoorde een carrière als arts niet tot haar toekomstplannen, al wilde ze naast actrice, rockster en moeder zeker wel een schrijver worden. Inmiddels is Sanne afgestudeerd in Nijmegen en heeft ze Vonnis de wereld ingestuurd waarmee De strijd om Aera tot een einde is gekomen.

Ontwikkeling

Opvallend is de ontwikkeling die de auteur heeft doorgemaakt. Met name op het gebied van de schrijfstijl is er het nodige veranderd. Het veelvuldig gebruik van hoofdletters en de soms wat geforceerd aandoende zinnen waren in Verlangen al verdwenen. In Vonnis is de leesbaarheid nog verder verhoogd dankzij een vlottere stijl en meer variatie in het woordgebruik. Het blijft jammer dat er geen kaart of map is toegevoegd, maar het is Sanne de Bock wel gelukt om meer aan de worldbuilding van Aera toe te voegen. Eindelijk komt de lezer te weten waarom zo veel jaren geleden een tweedeling is ontstaan in het land en waarom dit een 'noodzakelijke' beslissing was. Ook de loop van de gebeurtenissen zijn in dit boek veel logischer dan in de voorafgaande delen. Geen geforceerde gebeurtenissen meer omdat ze nodig zijn voor de voortgang van de plot.

Hoger niveau

Vonnis heeft naast een fijne schrijfstijl, een lekker tempo en onvoorziene plottwists die een geloofwaardig einde mogelijk maken. Een einde waar je als lezer perfect vrede mee kunt hebben. Wat mij betreft heeft Sanne de Bock haar schrijfbelofte ingelost, het is echt super om te zien hoe een auteur met elk boek ook daadwerkelijk beter gaat schrijven. Wat begon met een redelijke start van een trilogie is geëindigd met een mooie knal. In Vonnis komt alle ervaring van de auteur bij elkaar, waardoor De strijd om Aera als geheel naar een hoger niveau wordt getild. Ik ben ontzettend benieuwd wat Sanne de Bock ons nog meer gaat brengen en ik kijk uit naar haar volgende project.

Verraad, Verlangen en Vonnis vormen de trilogie De strijd om Area, geschreven door Sanne de Bock en uitgegeven door Palmslag.

Met dank aan uitgeverij Palmslag voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar van het boek.

Meer over de auteur en de trilogie op De strijd om Aera website.