meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Michael Reefs - Het geheim van het Klavertjesplein

maandag 21 september 2020

Recensie: Michael Reefs - Het geheim van het Klavertjesplein

Summary Nieuwsgierig als ik ben las ook ik Het geheim van het Klavertjesplein van Michael Reefs.

Michael Reefs

Het geheim van het Klavertjesplein

303 blz.
ISBN: 9789492604033
2020 © Uitgeverij Stormsteen

illustraties: LukeSure

'Hij moet lachen om die opmerking. Heeft ze nu nog steeds niet door dat alles wat hier gebeurt eigenlijk helemaal niet kan? '

Auteur

Na zijn bekende series als De Bieb-bende en De Tempeljagers lijkt Het geheim van het Klavertjesplein het eerste op zichzelf staande boek te zijn van veelschrijver Michael Reefs. Hoewel Michael laat weten niet te beroerd te zijn om een vervolg te schrijven wanneer zijn lezerspubliek daar om zou vragen. Het boek zelf is een plaatje om te zien met een dubbele cover, prachtig vormgegeven binnenwerk en moderne ondersteunende illustraties van LukeSure. Deze aandacht alleen al voor het totaalplaatje maakt dat je het boek dolgraag in je boekenkast wilt hebben.

Het verhaal

De kinderen Doortje, Sophie, Rick en Jerry wonen in het kleine plaatsje Hartendal. In Hartendal ligt het Klavertjesplein, waar op de steel van het fictieve klavertje een toren staat. Deze toren staat er al heel lang en is afgesloten met zes stevige sloten. Niemand mag te dicht in de buurt komen en ’s avonds geldt er een avondklok. Vijftig jaar geleden hebben de ouderen van het dorp een groot Kwaad verslagen en vervolgens opgesloten in het Torenhuis. Sophie is erg geïnteresseerd in de Toren en is het zat dat het zogenaamde kwaad zoveel invloed heeft. Ze haalt haar vrienden over om op zoek te gaan naar de sleutels om het mysterie van de Toren op te lossen en Hartendal te verlossen van het Kwaad. Ze zijn echter niet de enigen, ze krijgen concurrentie van hun aartsvijand Millie en haar vrienden. Bovendien blijkt hun zoektocht toch wel wat gevaarlijker te zijn dan ze van tevoren hadden verwacht.

Hoofdpersonen

Het geheim van het Klavertjesplein leest snel dankzij de toegankelijke schrijfstijl, de korte hoofdstukken en de spanningsboog die eigenlijk continue strak gespannen staat. Er zijn nauwelijks momenten waarop de hoofdrolspelers – en daarmee ook de lezer – een adempauze wordt gegund. De kinderen rollen van de ene gevaarlijke situatie in de andere, waarbij ze belaagd worden door onnatuurlijke en bloeddorstige wezens die rondkruipen in de huizen van de ouderen en het omliggende bos. Er wordt een groot beroep gedaan op hun moed, vindingrijkheid en hun vaardigheden om samen te werken. De jonge helden worden niet erg ver uitgewerkt, maar ze bezitten alle vier voldoende onderscheidende persoonlijkheidstrekjes om ze uit elkaar te houden. Baldadige Sophie, bedachtzame Doortje, stoere Jerry en Rick met zijn angst voor vogels. Ze zijn sympathiek en doordat ze af en toe een foutje maken of het niet meer zien zitten worden ze heel herkenbaar en wordt het gemakkelijker om met ze mee te leven.

Fantasie

Dankzij enkele van zijn eerder geschreven boeken wist ik al dat Michael Reefs over veel verbeeldingskracht beschikt. Grappige woordspelingen als Pia Praliné met haar Bonbonhuis en Eddy Edison met zijn Uitvindingenhuis zijn leuke toevoegingen die wat lucht brengen tussen alle spannende en enge bedrijven door. De extravagante en mysterieuze woningen van de ouderen en de verschillende monsters die de kinderen daar ontmoeten kunnen alleen maar ontsproten zijn aan een fantasievolle geest. De manier waarop Sophie uiteindelijk terechtkomt op de plaats waar het vijftig jaar geleden allemaal is begonnen is bijzonder origineel en vormt zo de brug tussen het heden en het verleden. De ontknoping legt het geheim van het opgesloten Kwaad bloot en zet tegelijkertijd de deur open naar een eventueel vervolg.

Thema’s

Kleurrijke personages, vriendschappen die op de proef worden gesteld en een zoektocht die moed en doorzettingsvermogen vraagt van zijn avonturiers. Het is niet voor niets dat de ouderen het Kwaad voor altijd opgesloten willen houden, ze hebben namelijk nogal wat te verbergen. Roddel en achterklap kan leiden tot vooroordelen en discriminatie en waar kun je beter beginnen met het bestrijden hiervan dan bij onze kinderen? De onderliggende boodschap in het boek ligt diep verborgen en is subtiel verweven binnen het verhaal, maar daarom niet minder belangrijk.

Het geheim van het Klavertjesplein is een origineel en spannend verhaal dat zijn lezers meeneemt op een avontuur dat aanvoelt als een angstaanjagende rit in een achtbaan. De persoonlijkheden van de hoofdpersonages hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden en natuurlijk zijn de avonturen van de vier kinderen af en toe wat vergezocht. Er gebeurt heel veel, de spanning is hoog en er zit met name in het eind veel fantasie in het verhaal waardoor het boek niet voor ieder kind weggelegd zal zijn. Toch blijven dit voor mij maar kleine minpuntjes. Ik geniet ieder boek weer van de fantasie en originaliteit die er uit Michael Reef's pen vloeien. Ik ben fan!

foto auteur © website uitgeverij

Met dank aan de auteur en de uitgeverij voor het toesturen van een leesexemplaar!