meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie: Stille duisternis - Fenneke Zwaaneveld

zondag 29 november 2020

Blogtour recensie: Stille duisternis - Fenneke Zwaaneveld

Summary Voor de blogtour las ik Stille duisternis, het YA debuut van Fenneke Zwaaneveld.

Fenneke Zwaaneveld

Stille duisternis

ISBN 9789463967556
263 blz.
2020 © Hamley Books

'Alle keuzes die we in het leven maken hebben consequenties. En ik begin moe te worden van de mijne'.

Stille duisternis is het Young Adult debuut van de jonge Brabantse Fenneke Zwaaneveld. Hoofdpersoon in het boek is Vera. Ze is een lief, maar ook onzeker meisje dat het anderen vooral graag naar de zin maakt. Haar passie is schilderen en het liefst zou ze dan ook naar de kunstacademie gaan; uit angst om afgewezen te worden durft ze zich echter niet aan te melden. Haar leven en dat van de mensen in haar omgeving verandert volledig wanneer van de een op de andere dag de wereld donker wordt. Na een heftige storm blijft er een donker wolkendek hangen dat langzaam al het daglicht opzuigt. Het gebrek aan kleur en licht krijgt langzaam vat op iedereen en alsof dat al niet erg genoeg is lijken er ook nog vreemde dingen rond te waren in het Duister.

Fenneke Zwaanveld, Stille duisternis, Hamley Books
Het boek heeft een prachtige cover waar de blauwachtige tinten en kale takken perfect aansluiten bij de gebeurtenissen in het boek. Zonder de zon en het daglicht kunnen de bloemen waar Vera zo van houdt niet langer groeien. Geen zonlicht, geen kleur en alleen maar elektrisch licht maakt natuurlijk ook dat mensen niet meer kunnen opbloeien. Vera ziet met lede ogen aan hoe haar ouders, haar broer en ook haar vrienden steeds een beetje meer veranderen. Ze worden angstiger, verdrietig en in zichzelf gekeerd. Waar de plotselinge duisternis vandaan komt weet niemand, uiteindelijk komen de wetenschappers ook niet verder dan dat het een paranormaal verschijnsel moet zijn.

Het licht wint altijd. Licht zit vanbinnen.

Mensen vervreemden steeds meer van elkaar in een maatschappij die zich lijkt te verharden. Dit probleem heeft Fenneke Zwaaneveld op een originele manier uitgewerkt in Stille duisternis. Door de chaos die het verdwenen licht veroorzaakt in combinatie met de vreemde wezens die Vera tegenkomt buiten wordt de verwachting gewekt dat er actie en spanning aan komt. Dit is echter niet het geval, het verhaal kabbelt lange tijd voort en concentreert zich vooral rond de problemen met Vera’s vriendin Jessica. Op zich is dit dankzij de fijne manier van schrijven van de auteur niet echt een probleem, maar wat meer actie onderweg had de spanningsboog op kunnen voeren.

Fenneke Zwaaneveld laat met haar debuut Stille duisternis zien hoe belangrijk eigenschappen als verdraagzaamheid en mededogen zijn bij het vergroten van de saamhorigheid en tolerantie tussen mensen.

Met dank aan uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar voor de blogtour.

Blogtour banner van Stille duisternis van Fenneke Zwaanveld, Hamley Books