meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Genadeloos - Jennefer Mellink

maandag 9 november 2020

Recensie: Genadeloos - Jennefer Mellink

Summary Origineel bedachte plot, matige uitwerking.

Jennefer Mellink

Genadeloos

ISBN 9789024588794
224 blz.
2020 © Luitingh Sijthoff

"Je denkt precies te weten hoe het zit. Maar geloof me: het is nooit zoals je denkt dat het is. De waarheid kantelt en kantelt.."

Jennefer Mellink debuteerde met de Young Adult thriller Gebroken en werd daarmee genomineerd voor de Hebban Beste Young Adult Thriller van 2014. Naast thrillers schrijft ze ook columns en korte verhalen en eerder dit jaar verscheen Opgepast!, één van de zogenaamde Kluitman novelles. Genadeloos is inmiddels alweer haar zesde boek.

Het gezin Der Jäger bestaat uit vader Ernst, moeder Mildred en de 16-jarige tweeling Clemens en Lenthe. De kinderen zijn inmiddels aan het puberen geslagen en dit legt een behoorlijke druk op het gezin. Met name Mildred heeft het moeilijk met het gedrag van haar zoon. Hij is zich de afgelopen jaren steeds meer gaan afzonderen en er zijn in het verleden vervelende incidenten geweest. Hoewel Lenthe ook niet veel meer met haar broer optrekt, is de band tussen hen nog wel sterk. Wanneer Clemens op zijn kamer een zelfgemaakte bom laat ontploffen is voor zijn moeder de maat vol. Ze wil dat er iets gedaan wordt aan het gedrag van Clemens, maar tegelijkertijd vraagt zij zich af of het daarvoor al niet veel te laat is. Wanneer er een meisje uit hun woonplaats verdwijnt lijken de aanwijzingen rechtstreeks naar het huis van de Der Jägers te leiden.

Veel perspectieven

De cover van Genadeloos vind ik persoonlijk niet erg aantrekkelijk, maar valt wel op en past ook zeker bij het verhaal, de titel daarentegen vind ik wat te algemeen. De gebeurtenissen worden verteld vanuit de perspectieven van alle vier de gezinsleden Der Jäger. Dit geeft een completer beeld, omdat een ieder nu eenmaal zijn of haar eigen gedachten en gevoelens heeft over verschillende gebeurtenissen. Mildred rekent zich als moeder het gedrag van haar zoon erg aan. Is het haar schuld? Ze kan de situatie niet goed aan en ook dit trekt een enorme wissel op het gezin. Vader Ernst probeert het gezin weer op de rit te krijgen door strenge regels op te stellen waarmee hij uiteindelijk ook zijn dochter de deur uit jaagt, recht in de armen van een man die veel te oud is voor haar. Aan de andere kant zijn er wellicht teveel perspectieven, waardoor het lang niet altijd duidelijk wordt waarom Clemens en Lenthe zich zo gedragen. Met name Clemens had echt meer uitwerking nodig om zijn gedrag geloofwaardig te laten zijn.

Originele plot, magere uitwerking

De schrijfstijl van Mellink is redelijk eenvoudig met korte zinnen en gemakkelijke woorden. Daarmee richt zij zich op de wat jongere Young Adult lezer. De hoofdstukken zijn kort met hier en daar een cliffhanger waardoor je als lezer continu aangespoord wordt om door te lezen. De plot is mooi bedacht en de weg daarnaartoe geplaveid met een aantal mooie plotwendingen. Het is jammer dat de uiteindelijke ontknoping enigszins wordt afgeraffeld waardoor het allemaal tegen het ongeloofwaardige aanschuurt. Ook de verhaallijn rond Lenthe wordt snel afgewikkeld waarbij het toeval een grote rol speelt. Genadeloos was beter tot zijn recht gekomen wanneer de auteur wat meer aandacht had besteed aan de afronding.

Genadeloos is een gemakkelijk geschreven, niet al te spannende thriller met een leuk bedachte plot die enigszins tekortschiet bij de uitwerking.

Met dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar.