meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Jozefien Wachters en de strijd om altijd - Sofie Leyts

maandag 23 november 2020

Recensie: Jozefien Wachters en de strijd om altijd - Sofie Leyts

Summary Grappig, fantasievol en ontroerend.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over Jozefien Wachters en de strijd om altijd, geschreven door Sofie Leyts en uitgegeven bij Van Halewyck

Sofie Leyts

Jozefien Wachters en de strijd om altijd

ISBN 9789463831499
390 blz.
2020 © Van Halewyck

"Een wereld zonder fantasie zou koud en kil zijn en een wereld zonder rede een grote chaos”.

'Het zesde zintuig is het zintuig van de verbeelding. Het is een bijzondere kracht waarmee je kan waarnemen wat je niet met je andere vijf zintuigen registreert. Het is een soort extra dimensie, waardoor je verbeelding werkelijkheid wordt'.

Jozefientje Appelsientje

De Vlaamse Sofie Leyts werkte eerst als educatief medewerker voor de Openbare Bibliotheek in Brugge. Vervolgens werd ze bibliothecaris van de juridische bibliotheek. Als tegenhanger voor de eentonigheid van haar inhoudelijke werk begon ze met schrijven. Halverwege kreeg ze de smaak te pakken, waarna ze haar baan opzegde en in 2018 debuteerde met Vitus en een mysterie zo groot als het heelal of misschien nog groter

De twaalfjarige Jozefien zit op het Instituut voor Bijzonder Talentvolle Kinderen. Niet omdat ze beschikt over zo’n bijzonder talent, maar omdat haar vader de nieuwe conciërge is. Het liefst wil ze het schooljaar zo onopvallend mogelijk blijven; helaas blijkt ze één van de Uitverkorenen te zijn. Het Slot van verbeelding heeft een nieuwe hoeder nodig en voordat Jozefien het goed en wel beseft is ze midden in een fantasiewereld beland. Ieder van de Uitverkorenen moet een opdracht tot een goed einde zien te brengen. Er zijn natuurlijk ook kapers op de kust met minder eerzame bedoelingen. Er is een vijand, maar wie is het en wat wil hij of zij?

Bizar, wereldvreemd of gestoord

Jozefien Wachters en de strijd om altijd bestaat uit zeven delen en is geschreven vanuit het perspectief van Jozefien. Elk deel echter begint met een zwarte bladzijde waar de gedachtekronkels van een saboteur worden opgetekend. Deze onbekende vijand is vastbesloten de uiteindelijke strijd te winnen en hoeder te worden om deze macht in te kunnen zetten voor het duistere. Met dit extra perspectief blijft de spanningsboog goed gespannen, want als lezer wil je natuurlijk niets liever dan te weten komen wie de verrader is. Jozefien wordt als hoofdpersoon goed uitgewerkt. Ze heeft veel onverwerkt verdriet om de plotselinge dood van haar moeder dat ze constant met zich meedraagt. Zonder dat dit gegeven het boek (te) zwaar maakt, zorgt het wel voor een aantal aangrijpende momenten. En hoewel Jozefien helemaal niet zit te wachten op magische toestanden ontpopt zij zich wel tot heldin. Een stoere en dappere, maar ook kwetsbare hoofdpersoon waar de beoogde doelgroep (10+) zich goed mee zal kunnen identificeren. Haar klasgenoten en medestrijders voor het hoederschap zijn ook leuk neergezet met allemaal verschillende, maar herkenbare karaktereigenschappen. Alle aanwezige volwassenen in het verhaal zijn bizar, wereldvreemd of regelrecht gestoord.

Grappig, ironisch en ontroerend

Het verhaal zelf is spannend, fantasievol en onvoorspelbaar. De auteur neemt de tijd om haar verhaal te vertellen, maar er is een goed evenwicht tussen de spannende opdrachten en de uitwerking van de personages en de plot. Het allerleukste is echter de schrijfstijl van Sofie Leyts. Afgezien van hier een daar een woord of zinsbouw dat Vlaams aandoet heeft ze een hele eigen stijl. Grappig, spannend, soms licht ironisch en met mooie oneliners.

“Ik vroeg me af wat het ergste was: een vader die er nog was, maar niet meer thuiskwam , of een moeder die er nog had willen zijn, maar nooit meer thuis kon komen”.

Sofie Leyts, copyright Stijn Vos
Behalve een goed opgebouwd verhaal zijn er ook belangrijke thema’s verwerkt in het boek. Vriendschap, rouw, loyaliteit, het belang van het juiste doen en vooral geloof in jezelf. Ik vond Jozefien Wachters en de strijd om altijd een heerlijk boek en eerlijk gezegd had ik gedacht dat er misschien wel een vervolg zou komen. Het einde is echter behoorlijk gesloten, een eventueel tweede boek zou dan in ieder geval voor een andere doelgroep geschreven moeten worden.

Jozefien Wachters en de strijd om altijd is een goed opgezet spannend boek, waarbij de lezer door de pakkende schrijfstijl met een lach en een traan wordt meegenomen op een magisch avontuur.

Met dank aan uitgeverij Van Halewyck/Pelckmans uitgevers voor het toesturen van een leesexemplaar.