meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Moordgids voor lieve meisjes - Holly Jackson

dinsdag 12 januari 2021

Recensie: Moordgids voor lieve meisjes - Holly Jackson

Summary Wat een verrassing dit boek!

Een recensie door De boekenfabriek van Moordgids voor lieve meisjes geschreven door Holly Jackson en uitgegeven door Volt.

Holly Jackson

Moordgids voor lieve meisjes

(A Good Girl's Guide to Murder)

ISBN 9789021422435
443 blz.
2020 ©  uitgeverij Volt

vertaling door Karin Pijl

Profielwerkstuk

Pippa Fitz Amobi kiest als onderwerp voor haar profielwerkstuk de onopgeloste verdwijning van plaatsgenoot Andie Bell. Andie verdween vijf jaar geleden en aangezien haar vriend Sal kort daarna zelfmoord pleegde is de politie er vanuit gegaan dat hij haar heeft vermoord. Pippa is hier echter niet van overtuigd en geholpen door Ravi, de jongere broer van Sal, start ze haar eigen onderzoek. Dit levert steeds weer nieuwe informatie op en hoewel Pip niet direct van plan was een dader te zoeken stuit haar onderzoek al snel op verzet. Ze wordt tegengewerkt en bedreigd, maar niets kan Pip nog stoppen de waarheid boven tafel te krijgen.

Moordgids voor lieve meisjes is het debuut van de Britse Holly Jackson. De titel doet vermoeden dat het boek een soort van handleiding is hoe een moord te plegen. Dat is dus niet het geval gelukkig, de titel verwijst meer naar de werkwijze van Pippa. Het verhaal wordt continu afgewisseld met de notities uit haar voortgangslogboek dat bestaat uit al haar aantekeningen over haar plan van aanpak. Ze neemt hier ook de uitwerking van interviews, e-mails en transcripties van telefoongesprekken in op. Deze zijn uiteraard geschreven vanuit haar perspectief. De overgang naar het verhaal is daardoor even wennen, aangezien dit vanuit de derde persoon is geschreven. Het had logischer aangevoeld wanneer het hele boek vanuit Pip’s zienswijze was verteld.

Pippa!

Holly Jackson, uitgevrij Volt
Het verhaal boeit vanaf de eerste bladzijde. Samen met Pippa en Ravi ontdek je steeds nieuwe aanwijzingen die op hun beurt weer meer verdachten opleveren. Door de onverschrokken manier waarop Pip zich vastbijt in haar onderzoek leer je haar goed kennen. Soms neemt ze iets te veel risico wat haar dan ook duur komt te staan. Ondanks tegenwerking geeft ze niet op, ze voelt een verantwoordelijkheid naar de familie van Sal om koste wat het kost te achterhalen wat er is gebeurd destijds. Pip is een gedreven en prestatiegerichte jongedame, ze gedraagt zich altijd verantwoordelijk, consequent en nauwgezet. Ze is daarentegen ook grappig, liefdevol en innemend. De spanning loopt op wanneer Pip en Ravi de gebeurtenissen van vijf jaar geleden steeds meer  ontrafelen. De auteur weet op ingenieuze wijze verschillende mensen verdacht te maken waardoor je als lezer ook echt geen flauw idee meer hebt. Verschillende verhaalwendingen houden het lezen boeiend en een allerlaatste onverwachte twist zorgt voor een echt verrassend einde.

Conclusie

Moordgids voor lieve meisjes is een boek dat alle elementen bevat om de lezer aan de bladzijdes gekluisterd te houden: spanning, humor, fantastische hoofdpersonen en natuurlijk een mysterie dat moet worden opgelost. Wat een opluchting dat volgende maand het tweede boek zal verschijnen met Pippa en Ravi.

Moordgids voor lieve meisjes en Lief meisje kwaad bloed van Holly Jackson

afbeelding auteur © uitgeverij Volt