meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie: In het duister - Tamara Arts

zondag 28 maart 2021

Blogtour recensie: In het duister - Tamara Arts

Summary Mijn bijdrage aan de blogtour, wat vond ik van het debuut In het duister?

Recensie door De boekenfabriek voor de blogtour rond In het duister, geschreven door Tamara Arts en uitgegeven bij Hamley Books
Tamara Arts

In het duister

- kan niemand je horen gillen -

302 blz.

ISBN: 9789463967686

'Door het gebrek aan zonlicht kreeg het huis een donkere uitstraling. De luiken die voor de ramen hingen waren even verrot als het hout eromheen. Door de manier waarop de ramen en het midden van het huis waren gebouwd, leek het net een gezicht dat me in de gaten hield'.

Zorgeloze vakantie?

Vijf vrienden denken een goedkope manier gevonden te hebben om hun vakantie te vieren. De familie van één van hen heeft een oud huis geërfd in een mooie, maar afgelegen omgeving. Bij aankomst blijkt het huis vervallen, laat het weer hen in de steek en blijkt er een belangrijk onuitgesproken issue te zijn tussen enkelen van hen. Al snel horen ze rare geluiden en zien ze, onafhankelijk van elkaar, onverklaarbare verschijningen. Wanneer ze dit eindelijk aan elkaar durven te bekennen is het al te laat en is het huis niet van plan hen nog te laten vertrekken.

Debuut

Tamara Arts, auteur bij Hamley Books
In het duister is het Young Adult debuut van de Brabantse Tamara Arts. Ze schrijft al haar hele leven, blogt over haar liefde voor boeken en heeft haar eigen correctiebedrijf. De cover van het boek spreekt, zoals altijd bij deze uitgever, weer tot de verbeelding. Een afbeelding van een vervallen huis tegen een donkere, bosachtige achtergrond geeft het geheel een grimmige uitstraling. De titel In het duister kan niemand je horen gillen maakt meteen duidelijk wat voor soort boek je in handen hebt.

Huis met een verleden

Het verhaal vertelt vanuit de perspectieven van de vijf jongeren: de stelletjes Kai en Lea, Dennis en Ashley en Jill, de ex-vriendin van Ashley. De karakters van elk van hen zijn niet diep uitgewerkt, maar dankzij het gebruik van het ik-perspectief krijg je als lezer toch voldoende feeling met elk personage. In ieder geval genoeg om ze van elkaar te kunnen onderscheiden. Gezien de gebeurtenissen in en om het huis is het gedrag van de jongeren begrijpelijk, maar niet altijd even geloofwaardig. Daartegenover staat dat ze jong zijn, en teleurgesteld dat een prachtige vakantie in duigen lijkt te vallen. Wanneer een geheim wordt opgebiecht komen de onderlinge relaties onder druk te staan en dit eist ieders aandacht op. De rare geluiden, griezelige verschijningen en onzichtbare aanrakingen zijn uiteindelijk niet meer te negeren en wanneer de boel helemaal uit de hand loopt besluiten ze er vandoor te gaan. Het huis heeft echter een verhaal en het is niet van plan ze te laten gaan voordat het is verteld.

Tamara Arts houdt het tempo er goed in en weet de spanning voortdurend op te voeren. De spanning zit tegen de horror aan en de beschrijvingen zijn af en toe behoorlijk griezelig. Langzaam wordt duidelijk wat er in het huis is gebeurd en ondanks de mysterieuze regels aan het begin van elk hoofstuk, houdt de auteur dit ook lang verborgen. Het boek sluit af met een verklarend hoofdstuk, en hoewel dit niet echt meer nodig is voor de plot, vormt dit een mooi afgerond slot.

In het duister is een prima debuut, een verhaal met een mooie combinatie van spanning en horror dat de lezer van begin tot eind geboeid weet te houden.

foto auteur © website Hamley Books