meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Geestenvanger - Latoya Morris

maandag 21 juni 2021

Blogtour recensie Geestenvanger - Latoya Morris

Summary Een boeiend onderwerp verpakt in een spannend verhaal vol actie.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over Geestenvanger van Latoya Morris voor de blogtour georganiseerd door Hamley Books
Latoya Morris

Geestenvanger

240 blz.
ISBN: 9789463967952
verschijningsdatum: 31/05/2021

'De dromenvanger was eenvoudig, maar mooi, met in het midden een houten cirkel met een uitgesneden wolvenkop'.

De twaalfjarige Olivia wil later dierenarts worden en is dan ook erg opgewonden dat ze haar zomer mag doorbrengen in kamp Wolff, een kamp waar ze dingen gaat leren over dierenverzorging. Olivia houdt van jongensdingen en heeft niet veel vriendinnen thuis. Ze voelt zich niet erg op haar gemak met meisjes van haar eigen leeftijd en eenmaal in het kamp heeft ze het al snel aan de stok met de gemene Claire. Er gaan wilde verhalen rond over het kamp waar Olivia zich niets van aantrekt, totdat ze zelf vreemde dingen begint te zien. Wanneer Claire niet terugkomt na een opdracht in het bos is het wel duidelijk dat er iets niet goed zit rond het kamp.

Latoya Morris
@Hamley Books
Latoya Morris werkt bij een vertaalbureau en heeft daarnaast veel hobby’s, waarvan schrijven de grootste is. Haar schrijfcarrière begon in 2009 toen ze een schrijfwedstrijd won met een verhaal dat zou uitgroeien tot haar Yougian serie. In 2020 maakte ze haar debuut bij Hamley Books met Gebroken adem, een fantasievolle YA-roman. Geestenvanger is een echte ‘Hamley’ met de inmiddels bekende zorg en aandacht voor de vormgeving. Een prachtige cover, stevige bladzijden en mooi binnenwerk is dan ook wat direct opvalt aan het boek.

'Skinwalkers zijn in feite de heksen onder de Navajo, heksen die de gedaante van een dier kunnen aannemen'.

Geestenvanger is een spannend verhaal waarbij de lezer niet lang hoeft te wachten op de actie. Olivia raakt al snel verwikkeld in een oeroude strijd binnen de Indiaanse geestenwereld. In eerste instantie wil ze hier niet bij betrokken raken, maar ze heeft geen keuze. Zonder haar en haar speciale gave is iedereen in het kamp ten dode opgeschreven. De auteur heeft een fijne en beeldende manier van schrijven waarmee het haar is gelukt om met eenvoudige taal een ingewikkeld onderwerp te bespreken. Het boek kan hierdoor al wel gelezen worden vanaf een jaar of tien, maar dan niet voor diegenen die nogal bang zijn aangelegd. Het verhaal wordt, zeker op het einde, behoorlijk spannend en er wordt tegelijkertijd een beroep gedaan op de verbeeldingskracht van de lezer.

Olivia zal als hoofdpersoon de beoogde doelgroep zeker kunnen aanspreken. Door haar jongensachtige gedrag ligt ze niet goed in de meidengroep, omdat die haar niet begrijpen. Hier maakt Olivia zich zorgen over en het maakt haar onzeker, dit alles zal haar heel herkenbaar maken. In het kamp zelf zijn logischerwijs meerdere kinderen en leiding aanwezig, deze blijven echter grotendeels gewoon een naam. Voor de lees- en herkenbaarheid was het wellicht beter geweest om minder verschillende personages te introduceren of ze meer eigenheid te geven.

Geestenvanger is een avontuurlijk en ook leerzaam verhaal, waarin de actie en spanning van de bladzijden afspat.

overzicht van deelnemende bloggers voor Geestenvanger van Latoya Morris door Hamley Books uitgevers