meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Het hotel op de rots - Mel Hartman

zondag 4 juli 2021

Blogtour recensie Het hotel op de rots - Mel Hartman

Summary Welkom in het Rotshotel, de laatste plek op aarde waar je wilt zijn.

Recensie geschreven door De boekenfabriek voor de blogtour van Hamley Books voor Het hotel op de rots van Mel Hartman
Mel Hartman

Het hotel op de rots

200 blz.
ISBN: 9789463967938
verschijningsdatum: 24/05/2021

'Welkom in het magische en mysterieuze Rotshotel, waar een wens uitspreken gevaarlijk kan zijn'.

Mel Hartman
Mel Hartman is het pseudoniem van de Vlaamse auteur Melissa Vandeputte. Op negenjarige leeftijd was ze al druk met het schrijven van gedichten en toneelstukken. In haar puberjaren raakte ze gefascineerd door onder andere magie en dromen, onderwerpen die in haar volwassen leven terugkeerden in zowel haar werk als slaapanalist als in haar schrijverschap. Hartman brengt al verhalen uit sinds 2007, maar debuteerde in 2020 bij Hamley Books met haar Dodenreeks, een Young Adult Fantasy serie. Met Het hotel op de rots maakt ze opnieuw een debuut, deze keer als jeugdboekenauteur.

Hella is met haar ouders en jongere broertje op weg naar hun vakantiebestemming. Onderweg barst een noodweer los, maar gelukkig stuiten ze op een hotelletje waar ze de storm kunnen uitzitten. In het hotel ontmoeten ze nog andere gezinnen die eveneens vast zijn komen te zitten door het weer. Het hotel doet al direct vreemd aan en de receptionist die opeens opduikt draagt alleen maar bij aan het gevoel dat er iets niet pluis is in dit hotel. Wanneer opeens alle ouders zijn verdwenen slaat de paniek toe. De groep kinderen zullen moeten samenwerken om in het onaardse hotel de weg terug te kunnen vinden naar hun families.

De cover van Het hotel op de rots is een echte blikvanger en ook het binnenwerk is weer een lust voor het oog. Mooie, soms behoorlijk creepy illustraties geven zo nu en dan een beeld bij de gebeurtenissen. Niet dat dit echt nodig is, want het verhaal op zichzelf spreekt al meer dan genoeg tot de verbeelding. Het hotel waar Hella en de andere kinderen in vast zijn komen te zitten blijkt uiteraard geen gewoon hotel te zijn. Al in het derde hoofdstuk vliegt het hoog de lucht in en is een ontsnapping via de voordeur geen optie meer. Tijdens de zoektocht naar hun ouders ontdekken kinderen lange gangen op verdiepingen die niet gebonden lijken te zijn aan de natuurwetten. Elke deur die ze openen blijkt een nachtmerrie voor één van hen te zijn. Elk kind heeft blijkbaar een belangrijke levensles te leren en een angst om te overwinnen.

“Het hoofd van de clown zwelt op als een ballon, Zijn grijns reikt van oor tot oor en laat rotte tanden zien en zijn ogen poppen naar voren als twee grote eieren”.

De onafhankelijke Hella, haar kleine broertje Serge, de irritante Willy, de rustige Andy en zijn kleine zusje Maggy zijn de hoofdpersonen in dit verhaal. Ze worden niet heel diep uitgewerkt, maar door de les die ieder van hen moet leren en de angst die ze onder ogen moeten komen zijn ze goed van elkaar te onderscheiden. Ze zijn allemaal zo herkenbaar en het zal geen enkele lezer moeite kosten om zich met één van hen te identificeren. De schrijfstijl van Hartman is zo fijn, ze maakt de lezer voortdurend nieuwsgierig naar wat er in het volgende hoofdstuk zal gaan gebeuren. Op elke bladzijde zit actie, iets spannends of iets engs. Er is geen saaie bladzijde te bekennen in dit boek. In haar nawoord schrijft de auteur dat ze er niet van overtuigd was dat ze het zou kunnen, een jeugdboek schrijven. Na het lezen van Het hotel op de rots zal iedereen alleen maar kunnen beamen dat Mel Hartman dit niet alleen kan, maar dat ze er ook nog eens heel goed in is.

Het hotel op de rots is een spannend, soms griezelig jeugdboek waar kinderen veel van zichzelf in zullen kunnen terugvinden.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door de uitgever Hamley Books. Foto van de auteur © Hamley Books

Lijst van deelnemende bloggers voor het boek Het hotel op de rots geschreven door Mel Hartman en uitgegeven bij Hamley Books