meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Roadtrip naar nergens - Barbara De Smedt

woensdag 21 juli 2021

Blogtour recensie Roadtrip naar nergens - Barbara De Smedt

Summary Spannende roadtrip naar het einde van de wereld.

Recensie door De boekenfabriek over Roadtrip naar nergens geschreven door Barbara De Smedt voor de blogtour georganiseerd door de uitgever Hamley Books
Barbara De Smedt

Roadtrip naar nergens

380 blz.
ISBN: 9789463967969
verschijningsdatum: 05/06/2021

'Dat is het probleem met geheimen. Eenmaal je begint met dingen te verbergen in een doosje waar jij alleen de sleutel van hebt, kun je dat niet zonder gevolgen opentrekken'.

Michelle Deckers staat op een belangrijk kruispunt in haar leven. Doorgaan betekent verder wegzakken in een neerwaartse spiraal, dus waarom niet het roer om gooien. In een impuls besluit ze in haar oude Volvo te vertrekken met als enige bestemming weg van huis. In Portugal ontmoet ze de alleenstaande moeder Isa met haar dochtertje Frey. Ondanks dat Michelle doorgaans elke vorm van contact uit de weggaat raakt ze toch betrokken bij het tweetal. Ze besluit een poosje met hen op te trekken alvorens haar reis naar nergens te hervatten. Maar dan gebeuren er erge dingen en begint Isa zich wel heel vreemd te gedragen. Waar is ze in beland?

Roadtrip naar nergens springt direct in het oog door de bijzondere cover. Een gele kampeerbus op het strand die perfect opgaat in de omgeving en die ook nog eens helemaal doorloopt naar de achterflap van het boek. Een spannende proloog zet al gelijk de toon en prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer. Het verhaal vertelt de gebeurtenissen door de ogen van Michelle afgewisseld met hoofdstukken in cursief van een onbekende persoon. Wie dit is blijft tot ver in het boek verborgen, maar duidelijk wordt al snel dat deze persoon een enorme rugzak aan trauma’s met zich meedraagt. De auteur werpt rookgordijnen en plotwendingen op waardoor de lezer zich net zo voelt als Michelle en niet meer weet wie er te vertrouwen is. Ze wordt opeens opgezadeld met een enorme verantwoordelijkheid en wordt zo genoodzaakt zelf belangrijke beslissingen te nemen. Het gevaar komt haar kant op, ze heeft geen idee waarom of hoe ze eraan kan ontsnappen.

‘Nou, ik heb mijn eigen evolutietheorie ontwikkeld, ook wel de wet van Michelle genoemd: niet de sterksten zullen overleven, maar zij die het dichtst bij zichzelf blijven’.

Behalve een goed opgebouwd spannend verhaal is Roadtrip naar nergens meer nog het verhaal van Michelle. Bijna als een coming of age roman is de lezer getuige van de enorme ontwikkeling die zij doormaakt. Michelle heeft zichzelf altijd vergeleken met een eendenmossel, niet in staat om los van anderen een bestaan op te bouwen. Ze moet bijna letterlijk naar het einde van de wereld reizen om uit te vinden wie ze is en meer nog wie ze wil zijn vanaf nu.

Barbara De Smedt © Hamley Books
Net als veel collega’s wilde de Antwerpse Barbara De Smedt als kind al schrijfster worden. Ze startte met zowel een studie Politieke Wetenschappen als Tolk/Vertaler met als doel journalist te worden. Na vele omzwervingen werd ze op haar vijfentwintigste een Herbalife coach en samen met haar man heeft ze hiermee een succesvol bedrijf opgebouwd.  Na enkele maanden met haar gezin door Zuid Europa te hebben gereisd besloot ze zich te vestigen aan de Portugese kust. In 2020 verscheen haar thrillerdebuut Alleen bij Hamley Books.

Roadtrip naar nergens is een goed geschreven, spannend en geloofwaardig verhaal waarbij de lezer steeds op het verkeerde been wordt gezet.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door de uitgever Hamley Books. Foto van de auteur © Hamley Books.