meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Verval - Sophia Drenth

zaterdag 4 september 2021

Blogtour recensie Verval - Sophia Drenth

Summary Ik las Verval, het derde Bloedwetten boek, mijn recensie is onderdeel van de blogtour.

Blogtour recensie door De boekenfabriek van Verval geschreven door Sophia Drenth

Sophia Drenth

Verval

Bloedwetten #3

352 blz.
ISBN: 9789082991628
2021 © Staaldruk
15/08/2021

"Al het leven begint bij het hart. Daarna volgt het bloed"

Vonnis, Verlossing, Verval

In 2017 maakte ik voor het eerst kennis met de wereld waarin de Bloedwetten boeken zich afspelen. Een wereld die oud aanvoelt, en tegelijkertijd toch ook weer zo eigen. In de Neerlanden wonen mensen en Ath'vacii naast elkaar. Soms vreedzaam, althans zo lijkt het. Maar Ath’vacii zijn roofdieren, van bloed afhankelijk om te overleven en een ware plaag in de hoofdstad Stede. Raadslid Roan Storm is te veel verloren om dit te kunnen accepteren en probeert met zijn bloedwet deze onnatuurlijke wezens uit te roeien. Het leven neemt een bizarre wending wanneer hij tegen zijn wil ‘van het bloed’ wordt gemaakt. Om niet ten prooi te vallen aan zijn eigen bloeddorst drinkt hij alleen van zichzelf. Wanneer van bloed een poeder gemaakt kan worden ziet Storm hierin een oplossing en past hij zijn bloedwet aan zodat er niet langer bloedroof gepleegd hoeft te worden. Bloed van de onsterfelijke Ath’vacii blijkt echter zeer verslavende eigenschappen te bezitten en het duurt dan ook niet lang voordat de inwoners van Stede ten prooi zijn gevallen aan het bloedpulver. Mensen trekken massaal naar het Gemaakte Land waar Meg’aa, de moeder van alle vampiers zich schuilhoudt. Uit op bloed lijkt een confrontatie tussen mensen en Gemaakten onvermijdelijk.

Roan, Maïa, Ravàn

“Hij moest zich inspannen om de geur waar te nemen, maar het mengsel van steen en kracht en de zoete heerlijkheid die een moeder altijd bij zich draagt ergens diep in haar hart, omringde haar nog steeds”

Verval is het derde boek in de serie en sluit naadloos aan op de vorige delen Vonnis en Verlossing. Helaas is dit alweer een aantal jaren geleden waardoor het – in ieder geval voor mij – wel weer even inkomen was. Er zijn wel een aantal bronvertellingen verschenen die heel erg leuk waren om te lezen, maar deze volgen niet de verhaallijnen uit de oorspronkelijke serie. Ondanks dat ik dus af en toe wat moest opzoeken of teruglezen kostte het me geen enkele moeite om me weer in het verhaal te laten trekken. In drie verschillende verhaallijnen worden de belangrijkste personages gevolgd. Roan probeert zijn oermoeder te redden waarbij zijdelings zijn staaljagers in worden meegenomen. Verrader Eisenwoud en Ravàn slaan beiden op de vlucht, maar belanden onverwacht letterlijk in elkaars vaarwater. Als laatste volgen we Maïa en haar acties kunnen wel eens heel belangrijk gaan zijn. Met andere motieven weliswaar lijkt ze in Roan Storms voetsporen te treden en lijkt een oplossing voor de problemen met het bloed dichterbij te komen.

“Radeloos zocht hij zijn brein af naar geldige argumenten, waardoor hij kon ontkennen wat hij onmogelijk kon erkennen als de waarheid”

Slotstuk

De schrijfstijl van Sophia Drenth is zo mooi en op de een of andere manier zo passend bij het tijdsbeeld dat ze neerzet in haar boeken. Ze heeft gewoon niet veel woorden nodig om sfeer te creëren en personages tot leven te laten komen. Verval is duidelijk een ‘tussenboek’ waarin alles in positie wordt gebracht in opmaat naar het slotstuk. Hierdoor is het wel een boek geworden waarin het tempo niet hoog is en ook echte actie ontbreekt. Desondanks is ook dit deel een plezier om te lezen en het heeft me nieuwsgierig gemaakt naar het laatste boek. In Verval lijken sommige verhaallijnen af te stevenen op een zekere afloop, terwijl andere me juist in verbazing achterlaten. Ondertussen kan ik vast nadenken over welke titel beginnend met de V het laatste deel zal krijgen en duurt het wachten zo niet al te lang.

De Bloedwetten reeks van Sophia Drenth is groots en meeslepend, tot in de puntjes verzorgde fantasy van eigen bodem.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door de auteur zelf. Morgen is het de beurt aan Conny Schelvis-Mens op Conniesboekkies.

Deelnemers van de blogtour rond Verval, het derde Bloedwetten boek geschreven door Sophia Drenth