meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Oorsprong - R. Wade

zondag 17 oktober 2021

Blogtour recensie Oorsprong - R. Wade

Summary Oorsprong is het eerste boek in een nieuwe serie voor een nieuwe doelgroep voor dit schrijversduo.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over Oorsprong van R. Wade voor de blogtour van uitgeverij Hamley Books

R. Wade

Oorsprong

De internauten #1

300 blz.
ISBN: 9789463967495
25/9/2021

" Geef me één goede reden waarom een mens moet sterven. Eén.  "

Grotere broer

Achter het pseudoniem R. Wade schuilt het schrijversduo Ria Maes en Aron Wade. Oorspronkelijk journalist en acteur, vonden zij elkaar in 2017 en schreven samen de thriller Pan, gevolgd door Meester Dood in 2019. Begin dit jaar verscheen Mission One, hun eerste jeugdthriller bij Hamley Books en in meerdere opzichten het jongere broertje van Oorsprong. Het duo heeft wederom een verschaal geschreven over jongeren en hun verwevenheid met de digitale wereld, maar het boek is een stuk uitgebreider en voor Young Adults geschreven dit keer.

Zeven jongeren worden uit hun dagelijks bestaan weggerukt om een geheim project te vinden dat is gestolen. Ze zijn uitgekozen voor deze belangrijke opdracht omdat ze digital natives zijn, het internet heeft weinig geheimen meer voor hen. Ervan overtuigd dat ze een nieuwe game gaan testen besluiten de jongeren mee te werken. Dan gaat er iets mis en belanden ze midden in de omzwervingen die Odysseus maakte na de val van Troje, ongeveer 800 v. C. En zoals we weten uit de Griekse mythologie was die reis beslist niet zonder gevaar.

'Wat is de waarheid? De waarheid bestaat niet. We creëren namelijk allemaal onze eigen waarheid.'

Griekse mythen en goden

Door de koppeling tussen uiterst geavanceerde computertechnologie en de Griekse mythologie heeft Oorsprong een bijzonder origineel uitgangspunt. Het avontuur dat de jongeren beleven is spannend, fantasievol en boordevol actie. Het verhaal heeft een hoog tempo en wordt echt nergens saai. Ook is het niet allemaal rozengeur en maneschijn wat de klok slaat. De gebeurtenissen die de jongeren meemaken zijn heftig en er worden dan ook echte verliezen geleden. Net als in Mission One is er ook nu weer sprake van veel hoofdpersonen. Ondanks dat ze deze keer beter van elkaar te onderscheiden zijn, missen ze diepgang. De lezer moet ze leren kennen aan de hand van hun acties en dat is niet altijd geloofwaardig. Verliefd worden binnen een paar dagen kan, maar echte liefde waar je je leven voor wil geven, nee.

Onduidelijke samenhang

Ria Maes, Aron Wade, R. Wade
De vraag is echter wat dit allemaal te maken heeft met de reden waarom de groep het internet in is geslingerd. De opdracht is het vinden van het geheime project genaamd Helena, maar waarom dat specifiek te vinden zou zijn in een herbeleving van Odysseus reizen is onduidelijk. In de slotfase worden wat hints gegeven over wat er aan de hand kan zijn, maar over het algemeen worden er aan het einde meer vragen opgeroepen dan dat er beantwoord worden. Het maakt wel nieuwsgierig naar waar het schrijversduo heen wil met deze serie.

Oorsprong vormt de start van een nieuwe serie waarin geavanceerde techniek en mythologie op een spannende en fantasievolle manier met elkaar verweven lijken te zijn.

Banner van deelnemende bloggers voor de blogtour rond het boek Oorsprong geschreven door R. Wade en georganiseerd door uitgeverij Hamley Books.

foto auteur website Hamley Books