meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Het magische Meer - Rani de Vadder

maandag 22 november 2021

Blogtour recensie Het magische Meer - Rani de Vadder

Summary Het magische meer is een origineel en magisch avontuur voor kinderen die graag op avontuur gaan in een boek.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over Het magische meer van Rani de Vadder voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books

Rani de Vadder

Het magische meer

240 blz
ISBN: 9789464208528
8/11/2021

'De vuurvos werd door een meisje, heel lang geleden, magisch gemaakt. Zij schonk hem magie om het noorderlicht door de hemel te sturen via zijn staart.'

Rani de Vadder’s passie voor schrijven begon al op jonge leeftijd. Jarenlang heeft ze haar verhalen gedeeld op Wattpad en stuurde ze deze in voor wedstrijden. Ze debuteerde begin 2020 met haar Young Adult Fantasy roman Toxine, dat een jaar later werd gevolgd door het jeugdboek Draco. Naast het schrijven is ze studente Toegepaste Taalkunde Chinees en Engels.

In Het magische meer raakt Minne van de een op de andere dag in een diep coma. Terwijl de artsen voor een raadsel staan heeft haar tweelingzus Fie wel een idee waar ze naar een oplossing moet zoeken. De zussen hebben ooit een fantasiewereld geschapen waar ze in hun dromen op bezoek kunnen gaan. Niemand begrijpt Minne wanneer ze zegt dat zij degene is die haar zus kan doen ontwaken. Alleen Alex, die leuke jongen van school, is bereid met haar mee te gaan op wat een hele gevaarlijke reddingsmissie blijkt te zijn.

‘Dit is mijn wereld. Toen je je verhaal vertelde, begon ik het eindelijk te begrijpen. Alleen Minne en ik hebben de kracht om hier te komen en dat is zo omdat dit alles van ons is. Wij hebben Withaven gemaakt.’

Auteur Rani de Vadder, Hamley Books
Het magische meer is een verhaal vol magie en fantasie. Gevuld met wonderlijke wezens als trolkatten, heksen en weerberen. Net als in het echte leven heeft niet iedereen goede bedoelingen waardoor Alex en Minne meerdere keren in bedreigende situaties terecht komen. Gaandeweg leert Minne meer over Withaven, de wereld die zij en haar zus zelf tot leven hebben gewekt met hun fantasie. Wanneer ze zich hiervan bewust wordt leert Minne dat ze ook de controle kan opeisen over wat er in die wereld gebeurt.

De schrijfstijl van De Vadder is soepel en zeker niet te ingewikkeld voor de doelgroep. Haar personages spreken tot de verbeelding, zowel de menselijken als de niet zo menselijke wezens. Fie is een opgewonden standje, moedig, ongeduldig en ze maakt van haar hart geen moordkuil. Er zijn meerdere kanten aan Fie, net als bij alle andere wezens die Alex en zij tegenkomen tijdens hun reis. Niemand is alleen maar zwart-wit neergezet, in ieder van hen is een gelaagdheid te vinden.

Ondanks het feit dat Het magische meer een origineel en fantasievol boek is miste ik wel wat aan context. Alles is mogelijk zolang er fantasie is en zolang iedereen er maar in gelooft. En dat klopt, maar als lezer had ik toch graag wat meer uitleg gehad over de totstandkoming van de droomwereld of hoe deze wereld zich dan verhoudt tot de onze. Voor mij is het nu een verhaal dat nergens aan vast lijkt te hangen. Ik behoor wat leeftijd betreft absoluut niet meer tot de beoogde doelgroep, maar ik denk dat ook kinderen behoefte hebben aan een verklaring die de gebeurtenissen logisch maakt.

Het magische meer is het tweede jeugdboek van Rani de Vadder die hiermee een origineel en magisch avontuur heeft geschreven voor kinderen die graag op avontuur gaan in een boek.

Deelnemende bloggers aan de blogtour rond Het magische meer geschreven door Rani de Vadder en georganiseerd door Hamley Books

foto auteur © website Hamley Books