meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Tijl en de tijdbom - Lara Reims

dinsdag 2 november 2021

Blogtour recensie Tijl en de tijdbom - Lara Reims

Summary Wat een origineel en goed geschreven verhaal met herkenbare thema's.

Recensie door De boekenfabriek van Tijl en de tijdbom geschreven door Lara Reims voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books

Lara Reims

Tijl en de tijdbom

235 blz
ISBN: 9789464208337
4/10/2021

'Hij was inderdaad net een tijdbom. Hij voelde zichzelf steeds bozer worden, hij wist dat hij zou ontploffen maar hij had geen idee hoe hij de bom onklaar moest maken.'

'Want jij bent een druk mannetje, Tijl. Licht ontvlambaar, een rotje naast de open haard. Zodra iets of iemand je tegen de haren instrijkt, ontplof je.'

Tijl heeft het niet gemakkelijk thuis. Zijn vader drinkt te veel waardoor hij onvoorspelbaar wordt en zijn moeder is vaak verdrietig en afwezig. Alsof dat nog geen zorgen genoeg zijn heeft Tijl zelf last van enorme woede aanvallen. De vlam schiet snel in de pan en dan scheldt of slaat hij er meteen bovenop met vaak straf als gevolg. Ontlading vindt Tijl in zijn zombiespel dat hij samen met zijn vriend Simon op de computer speelt. Wanneer hij opeens een vreemd berichtje ontvangt, er een onbekende hond komt aanlopen én hij rare lichtjes ziet in het bos besluit Tijl op onderzoek uit te gaan.

De in Roemenië woonachtige Lara Reims schreef eerder de succesvolle trilogie over Rémi, waarvan het eerste deel Upgrade vorig jaar werd genomineerd voor de debuutprijs van de Jonge Jury. In dit jaar schreef ze ook Levy en het witte wonderdoosje, dat samen met Tijl en de tijdbom voor een jongere doelgroep is bedoeld. Toch komt ook nu weer haar fascinatie voor technische snufjes duidelijk naar voren.

Na Lucht, een sci-fi Young Adult roman, is Tijl en de tijdbom het tweede boek dat ik heb gelezen van deze auteur. Dat is me goed bevallen, want naast een goed geschreven en origineel verhaal verwerkt Lara Reims ook herkenbare thema’s in haar boeken. In Tijl en de tijdbom laat ze zien dat Tijl meer is dan zijn boosheid. Achter zijn korte lontje schuilt een kwetsbaar en onzeker kind dat de spanningen binnen het gezin geen plek kan geven. Hoe moet je daar als twaalfjarige mee omgaan wanneer je er zelf niets van begrijpt en er ook geen mensen dicht bij zijn om je hiermee te helpen? In een spannend en vooral origineel verhaal biedt Reims Tijl een helpende hand waardoor hij zichzelf beter leert begrijpen.

Het verhaal is vlot opgeschreven met tempo en zonder al te veel ingewikkelde woorden. Ook de wat minder vlotte lezers zullen niet echt moeite hebben met dit boek. Daarnaast zal de beoogde doelgroep zich gemakkelijk kunnen identificeren omdat er voor ieder kind wel een herkenbare situatie te vinden is.

Tijl en de tijdbom is een goed geschreven verhaal met een hele originele insteek en zal zeker een brede doelgroep aanspreken.

foto auteur website Hamley Books