meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Unwritable - Lotte van den Noort

maandag 8 november 2021

Blogtour recensie Unwritable - Lotte van den Noort

Summary Na Unsinkable is ook Unwritable weer een fraai staaltje historische actie van Lotte van den Noort.

Recensie door De boekenfabriek over Unwritable geschreven door Lotte van den Noort voor de blogtour georganiseerd door Hamley Books uitgevers
Lotte van den Noort

Unwritable

380 blz
ISBN: 9789464208047
21/10/2021

'Ze weigerde van Jae te verliezen, zelfs in deze situatie waarin niemand kon winnen.'

Lotte van den Noort schrijft al sinds de basisschool. Op haar veertiende publiceerde ze haar eerste verhaal via Boekscout. Eerder dit jaar debuteerde bij Hamley Books met Unsinkable, haar inmiddels beroemde hervertelling van het verhaal rond de Titanic. Haar tweede boek bij deze uitgever is Unwritable, een verhaal dat van den Noort al eerder schreef en dat de titel Typewriter kreeg. Naast schrijven heeft Lotte van den Noort een eigen bedrijf in illustraties en coverdesign.

Abbigail (Abby) verliest door een traumatische gebeurtenis huis en haard, waarna ze onder de vleugels van Andrew Higgens terecht komt. Andrew is leider van Monte Carlo, een verzetsgroep dat zich inzet voor het arme deel van de bevolking van de stad New Orleans in de jaren 30. Als een soort Robin Hood stelen ze van de rijken om de buit vervolgens te verdelen onder de armen. Abby woont bij Andrew in een oud pakhuis, samen met zijn beste vriend Jae. Vanaf de eerste dag hebben Jae en Abby de pest aan elkaar, maar moeten wel op elkaar vertrouwen wanneer er gevaarlijke missies worden uitgevoerd. Net wanneer de groep zich begint af te vragen waarom hun acties geen blijvend effect lijken te hebben ontdekt Abby een geheim zo groot dat al hun levens op de kop komen te staan.

Net als Unsinkable is ook Unwritable historische fictie. Iedereen kent New Orleans om de jazz, cajun food, Mardi Grass en natuurlijk orkaan Katrina. De auteur neemt de lezer echter mee naar de tijd van de grote depressie waar werkloosheid en armoede hand in hand gingen. Hierdoor ontstaat er een aparte sfeer die nostalgisch aandoet. Naast een spannend verhaal wordt de lezer getrakteerd op een drietal opvallende personages. Als lezer beleef je de gebeurtenissen door de ogen van Abby. Voor haar eigen veiligheid weet niemand haar echte naam en sommigen weten niet eens dat ze een meisje is vanwege haar vermommingen. Andrew en Jae zijn de enigen die weten hoe het echt zit, maar de verhouding tussen haar en Jae is altijd gespannen. De lezer weet waarom dit is en soms betrapte ik me erop dat ik in gedachten zat te schreeuwen tegen dit stel wanneer ze zich als kleine kinderen gedroegen.

Lotte van den Noort schreef Unsinkable en Unwritable, uitgegeven bij Hamley Books

De schrijfstijl van Lotte van den Noort is heel fijn om te lezen. Schijnbaar moeiteloos lijkt ze Andrew, Jae en Abby in een andere eeuw te plaatsen zonder ook maar een moment ongeloofwaardig te zijn. De historische feiten als de crisis en het staartje van de drooglegging, maar ook de kleding en het taalgebruik zijn accuraat neergezet. Mooie zinnen en realistische dialogen maken ook Unwritable een plezier om te lezen. De spanningsboog wordt opgevoerd tot een onverwacht einde dat elke lezer tot tranen zal brengen. Na het slot volgt er nog een afsluitend hoofdstuk dat tegelijkertijd mierzoet als onverwacht en ontroerend is.

Unwritable is na (of voor, dat ligt eraan hoe je dit bekijkt), Unsinkable weer een prachtig boek van Lotte van den Noort. Dat ze kan schrijven is overduidelijk en historische actie lijkt het genre te zijn dat haar precies past. Ik kan niet anders dan bekennen dat ik ontzettend uitkijk naar haar volgende boek.

Overzicht van alle deelnemende blogs aan de blogtour van Unwritable van Lotte van den Noort georganiseerd door uitgever Hamley Books

foto auteur website Hamley Books