meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Historische verhalen uit de Vroegmoderne Tijd

maandag 24 januari 2022

Recensie Historische verhalen uit de Vroegmoderne Tijd

Summary Recensie van de bundel Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd.

Recensie over de bundel Historische verhalen uit de Vroegmoderne tijd door De boekenfabriek

Historische verhalen

Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd

311 blz.
ISBN: 9789083117713
2021 © Historische verhalen
01/06/2021

Het verleden als inspiratiebron

Ons verleden is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor schrijvers. De geschiedenis zit immers vol bouwstenen voor goede verhalen. Met deze gedachte richtte Rik van der Vlugt in 2015 de uitgeverij Historische verhalen op. Gericht op de publicatie van korte verhalen gebaseerd op historische feiten, maar wel met een vleugje fictie. In eerste instantie verschenen de verhalen alleen digitaal op de website. Echter, exact een jaar na de publicatie van het allereerste verhaal verscheen de eerste van inmiddels vijf Verzamelbundels. Naast deze bundels publiceert de uitgeverij ook zogenaamde themabundels, waarvan Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd de vierde is.

Ik ben de eerste om toe te geven dat mijn kennis van de geschiedenis behoorlijke hiaten vertoont, daarom vind ik dit soort bundels ook zo leuk om te lezen. In principe zijn het gewoon verhalen, soms spannend, soms ontroerend. Wat ze echter met elkaar gemeen hebben is het feit dat elk verhaal stoelt op een geschiedkundige gebeurtenis. Eerder las ik al de bundel met Verhalen uit de Gouden Eeuw en nu reis ik met Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd verder de wereld over.

Het voorwoord leert ons dat de Vroegmoderne Tijd zich ruwweg tussen de vijftiende en het begin van de negentiende eeuw bevond, en dat het een turbulente periode was. Er werd afgerekend met oude denkbeelden, machtsverschuivingen en nieuwe ontdekkingen hadden een grote invloed op de wereld. De bundel telt 17 verhalen geschreven door vijf verschillende auteurs. Elk verhaal wordt afgesloten met een toelichting, soms bijna een verhaal op zich, waarin de auteur zelf aangeeft wat echt heeft plaatsgevonden en wat fictie is. Ook worden er meerdere doorleestips gegeven voor wie meer wil lezen over het in het verhaal besproken onderwerp.

De diversiteit in de verhalen

De verhalen zijn erg divers, in onderwerp, personages en schrijfstijl. Soms staan gewone mensen centraal, soms komen bekende historische figuren voorbij zoals bijvoorbeeld Mozart, Galileo Galilei of Catharina de Grote.  Dit zijn interessante verhalen doordat ze de lezer het gevoel geven een glimp op te kunnen vangen van de persoon achter de naam. Zo vertelt Maria en Wolfje over de rivaliteit tussen de jonge Mozart en zijn eveneens zeer begaafde zus Maria. Zoete broodjes van Sandrine van der Velde daarentegen verhaalt over een slavin die op een afschuwelijke manier probeert te ontsnappen aan haar meester. Mijn persoonlijke favoriet is een verhaal van Debby Willems. In Achter gesloten deuren krijgt de lezer een stukje minder fraaie geschiedenis mee over de schrijnende manier waarop in de tijd van King George III werd omgegaan met geesteszieke vrouwen. En hoe gemakkelijk een vrouw dit etiket kreeg opgeplakt.

Nieuwe bundels dit jaar

Ik heb weer genoten van het lezen van de verschillende verhalen uit deze voor mij relatief onbekende periode. De verhalen zijn voldoende verschillend van elkaar en laten zien hoe interessant geschiedenis kan zijn, er is voor iedereen een passend verhaal te vinden. Binnenkort sluit de inzending voor de nieuwe bundel met als onderwerp De Tweede Wereldoorlog, die in de tweede helft van dit jaar zal verschijnen. Voor die tijd kunnen we gelukkig alweer genieten van een nieuwe Verzamelbundel!

sterren door De boekenfabriek voor Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd van uitgeverij Historische verhalen

Historische verhalen: Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd
311 blz.