meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Water - Lara Reims

maandag 11 april 2022

Blogtour recensie Water - Lara Reims

Summary Voor de blogtour las ik Water van Lara Reims.

Recensie van De boekenfabriek over Water van Lara Reims voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books

Lara Reims

Water

300 blz.
ISBN: 9789464510126
16/3/2022

'Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal, dat weet je best.'

Tien jaar geleden verhuisde Lara Reims van Amsterdam naar Frankrijk en vervolgens naar Roemenië, waar ze nu leeft, leest en schrijft. Met uitzicht op Boekarest vloeiden er inmiddels al vele verhalen uit haar pen. Na de succesvolle Rémi trilogie, waarvan het eerste deel Upgrade werd genomineerd voor de debuutprijs van de Jonge Jury schreef ze diverse boeken voor verschillende leeftijden. Vorig jaar verscheen Lucht, haar eerste YA roman, waar Water een losjes vervolg op lijkt te zijn.

Lizzie is een kind van expats en woont op een kostschool. Ze heeft een geheim waardoor ze erg op zichzelf is en weinig vrienden heeft. Dan gebeuren er meerdere dingen tegelijkertijd. De grenzen van het eiland waar de school staat gaan potdicht en het hele eiland is offline. Lizzie vindt op het strand een koffer met een vreemde inhoud, waaronder een computerchip die in staat is met haar te communiceren. Lizzie moet de koffer terugbrengen naar de rechtmatige eigenaar en dat betekent de start van een avontuur waarbij ze letterlijk de grens tussen verschillende dimensies doorkruist.

Lara Reims, auteur bij Hamley Books
Water is geen echt vervolg op Lucht, maar er zijn wel elementen binnen het verhaal die suggereren dat de werelden in beide boeken elkaar raken en zelfs overlappen. Technologie is en blijft een thema in de boeken van Lara Reims en ook dit keer blijft ze hiermee dicht bij onze eigen werkelijkheid. Een andere realiteit wordt over die van ons heen gelegd, zelfs letterlijk door de speciale lenzen die Lizzie in de koffer vindt. Via deze lenzen ontmoet ze Tricky, een computerchip die de gedaante heeft aangenomen van een pluizig knuffelbeest. Aangezien de technologie niet overal even goed wordt verklaard is het soms lastig voor de lezer om er grip op te houden. Vooral naar het einde toe gaat het behoorlijk snel wat voor wat verwarring kan zorgen. Ook de epiloog is cryptisch, maar lijkt genoeg mogelijkheden voor nieuwe verhalen te bieden.

Verwarring, maar dan van de goede soort, wordt ook veroorzaakt door de personages. Lizzie heeft geen idee wie ze wel en niet kan vertrouwen, vooral ook omdat sommigen nogal eens van kant wisselen. Daardoor wordt de lezer ook regelmatig op het verkeerde been gezet en blijft eigenlijk tot het einde toe mysterieus welke kant het verhaal op gaat. De auteur heeft een fijne schrijfstijl en weet relevante onderwerpen een plek te geven in haar boeken. Klimaatverandering, lockdowns, online afhankelijkheid en de aantrekkingskracht van technologische snufjes, het komt allemaal voorbij. Maar ook thema’s die meer dichtbij liggen zoals het zoeken naar de (seksuele) identiteit, vriendschap en het vinden van je plek in de wereld.

Lara Reims heeft met Water weer een fijn verhaal geschreven zoals alleen zij dat kan, waarin ze een mogelijke toekomst als een filter over onze eigen wereld heen weet te leggen.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door uitgeverij Hamley Books.

Overzicht van deelnemende blogs aan de blogtour rond Water van Lara Reims georganiseerd door Hamley Books