meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Nova - Angelique Dekker

maandag 4 april 2022

Recensie Nova - Angelique Dekker

Summary Ik las Nova, het aangrijpende boek over de opvoeding van een moeilijke pup.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over Nova van Angelique Dekker

<
Angelique Dekker

Nova

116 blz.
ISBN: 9789464372397
2021 © BoekenGilde
22/3/2021

'Soms heeft een hond een omweg nodig om op de juiste plek te komen.'

Angelique Dekker wordt geboren in kastelendorp Vorden. Na haar VWO-diploma besluit ze Pedagogische wetenschappen te gaan studeren, maar al snel blijkt de boekenwereld harder aan haar te trekken. Ze rondt de vakopleiding voor de boekhandel af en besluit in 2006 in het diepe te springen. Ze start haar eigen uitgeverij terwijl ze zelf ook begint met schrijven. Inmiddels ligt haar focus alleen nog maar op het schrijven en ontwikkelen van lesprogramma’s.

Na jaren verlangd te hebben naar een hond is het dan eindelijk zover. Het gezin van de auteur gaat kijken bij een nestje Heidewachtelpups en ze zijn vanzelfsprekend direct verkocht. Samen met haar man Roelof en kinderen Renske en Tjeerd bedenkt ze een naam en zo wordt Nova het nieuwe gezinslid. Het is de auteur al wel opgevallen dat Nova in het nest druk en bijterig is, maar dat hoort bij het pup zijn en de andere puppy's in het nest doen het ook. Eenmaal thuis met Nova blijkt het opvoeden lastiger dan gedacht. Het is ook nog eens coronatijd wat betekent dat het niet eenvoudig is een hondenschool te vinden en ook bezoek kan maar mondjesmaat langskomen. Nova blijkt hyperactief te zijn, gespannen en staat voortdurend in de aan-stand.

‘Ze ziet er superschattig uit. Dat is waar. Als ik de foto's bekijk die we maakten zie ik een droppige puppy. Jammer dat het vaak zo lastig is om dit ook te voelen als ze in levenden lijve hier door het huis raast.'

Niet bereid de handdoek zomaar in de ring te gooien volgen bezoeken aan dierenartsen, hondenscholen en gedragstherapeuten. De auteur loopt tegen het feit aan dat er veelal op eenzelfde manier wordt gedacht over het opvoeden van een hond. Zo moeten ze twintig uur per dag slapen en hebben ze allemaal een strenge hand nodig. Er wordt van alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken. ‘Hebben jullie die hond nog steeds niets geleerd?’
Ondanks de toenemende druk op het gezinsleven en het advies om Nova te herplaatsen, besluiten ze om door te zetten. Nova is duidelijk geen gewone hond en heeft wellicht een andere aanpak nodig dan die in de boeken staat beschreven.

‘Natuurlijk luister ik naar mijn verstand, maar ik heb besloten meer op mijn gevoel af te gaan. We gaan kijken naar Nova én naar ons gezin en daar gaan we op aansluiten. (…) Ze zal niet de hond worden die we voor ogen hadden, maar ze is onze hond.'

Het verhaal van Nova is opgeschreven door de moeder van het gezin. In korte hoofdstukken wordt het eerste jaar van Nova beschreven. De pijn, teleurstelling en de frustratie; de schrijfster weet dit allemaal feilloos over te brengen op papier. Ze heeft een enorme fijne manier van schrijven en na afloop kun je alleen maar bewondering opbrengen voor het geduld en de liefde waarmee dit hele gezin geprobeerd heeft Nova op te voeden. Deze hond heeft geluk gehad en kwam terecht bij mensen die zich voor haar wilden inzetten en hun verantwoordelijk heel serieus namen. Veel gezinnen hebben in de coronaperiode een huisdier genomen, vaak zonder echt goed nagedacht te hebben over de gevolgen. Nova is een eyeopener voor al deze mensen, maar vooral voor diegenen die er over denken een pup in huis te nemen. Het kan anders lopen dan je van tevoren hebt bedacht.

Aangezien ik dol ben op dieren, heb ik genoten van dit boek. Dit is echter beslist geen voorwaarde om dit boek te kunnen waarderen. Want ondanks dat Nova non-fictie is leest het boek als een aangrijpende roman en wat mij betreft hadden er beslist veel meer pagina's in mogen zitten.

Angelique Dekker, bedankt voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar.