meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie De gifgave - Rani De Vadder

maandag 23 mei 2022

Blogtour recensie De gifgave - Rani De Vadder

Summary Een originele en boeiende YA Fantasyroman.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over De gifgave van Rani de Vadder voor de blogtour door uitgeverij Hamley Books

Rani De Vadder

De gifgave
De gifgenoten #1

300 blz.
ISBN: 9789464510140
14/4/2022

'Gifgenoten horen te zeggen dat gif boven bloed gaat, maar ik kan het niet.'

De passie voor schrijven begon voor Rani de Vadder al op jonge leeftijd. Jarenlang heeft ze haar verhalen gedeeld op Wattpad en stuurde ze deze in voor wedstrijden. Ze debuteerde begin 2020 met haar Young Adult Fantasy roman Toxine, dat een jaar later werd gevolgd door het jeugdboek Draco. Na het vorig jaar verschenen jeugdboek Het magische meer heeft ze nu met De gifgave weer gekozen voor een YA Fantasy roman. Het is tegelijkertijd het eerste deel in een serie waarvan nu nog niet duidelijk is uit hoeveel delen deze zal gaan bestaan.

Rani de Vadder, jeugd en YA auteur bij uitgeverij Hamley Books
De gifgave is weer een mooi boek om te zien. Van de stemmige cover tot het fraaie lettertype, aan ieder aspect is weer veel zorg en aandacht besteed. Dol als ik ben op een kaart om de worldbuilding tot leven te laten komen, was ik blij verrast direct een eenvoudige, maar goed getekende kaart aan te treffen. Het boek bestaat uit drie delen die worden ingeleid met een treffend citaat.

Centraal staan in het boek slangen en hun gif. In Aurea hebben de zogenaamde gifgenoten de macht volledig in handen. Zij hebben bepaald dat magie alleen nog maar gebruikt mag worden via slangengif, waarmee de toepassing van magie door middel van botten strafbaar is geworden. Zaya is zo’n beenderbezweerder, maar doordat ze dit haar leven lang al moet verbergen heeft ze geen idee hoe ze haar magie kan gebruiken. Wanneer ze verraden wordt belandt ze in het kamp van de gifgenoten. Ze heeft de simpele keus tussen de dood of zich onderwerpen aan het slangengif. Zaya neemt zich voor om op een dag wraak te zullen nemen voor alles wat haar is afgenomen. De vraag is echter of ze hier uiteindelijk nog toe in staat zal zijn.

'Een gifgenoot worden was niet gewoon een botje in je arm steken. Het was je lichaam vergiftigen, net zolang tot je immuun werd voor elk gif op de wereld. En daarmee veranderde alles: je lijf, je bloed, je wezen.'

De gifgave is een boek dat mij onmiddellijk boeide, vooral omdat er meer aandacht is voor de manier waarop de magie tot stand komt dan hoe dit kan worden toegepast. Hoe origineel is het om slangen en hun gif te gebruiken als aanjager van magie. Hoewel het idee op zich moeilijk voor te stellen is weet de auteur dit gegeven toch prima uit te werken. Daarmee krijgt de wereld van Aurea meer inhoud en samenhang. Haar beide hoofdpersonages bezitten genoeg potentie om dieper uitgewerkt te worden en zijn voor nu goed op het papier terecht gekomen. Vooral Zaya maakt veel ontwikkeling door en is op het einde van het boek beslist niet meer dezelfde persoon. Het verhaal heeft, na een mooie plottwist, een open einde waarin volop ruimte is gemaakt voor het vervolg. En laat dat vervolg maar komen, want deze staat bij nu al hoog op mijn leeslijst!

De gifgave is een origineel en goed geschreven Fantasy verhaal met interessante personages en een netjes uitgewerkte verhaallijn.

Overzicht van deelnemende bloggers aan de blogtour rond De gifgave geschreven door Rani De Vadder en georganiseerd door uitgever Hamley Books

foto auteur © website Hamley Books