meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Amarant - Emmelie Arents

maandag 6 juni 2022

Blogtour recensie Amarant - Emmelie Arents

Summary Originele Young Adult dystopie.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over het boek Amarant van Emmelie Arents voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books

Emmelie Arents

Amarant

320 blz.
ISBN: 9789464510072
3/5/2022

'Verontschuldig je niet voor iets waar je geen controle over hebt.'

Emmelie Arents debuteerde in 2020 bij Hamley Books met de YA Fantasy Het hart van de adelaar. Een jaar later verscheen haar Fantasy duologie  De woestijndief en De meesterdief. Amarant is een standalone, hoewel ik mij na het lezen wel afvraag of het niet beter ook opgebouwd had kunnen worden uit twee boeken.

'Als de SEOS-infectie nooit was uitgebroken, had iedereen een normaal leven kunnen leiden. Dan hadden de mensen zich nooit hoeven op te offeren voor de Imperials. Ik haatte het systeem, en bovenal haatte ik de Imperials. '

In Amarant bestaat een grote klassenongelijkheid. De techniek is zodanig vergevorderd dat er Creaties kunnen worden gemaakt, lichamen die kunnen worden overgenomen door de rijken wanneer ze ziek worden of gewoon een mooi lichaam willen hebben. Er heerst echter een ongrijpbaar virus dat leidt tot  orgaanfalen. Niet de rijken, maar de gewone mensen worden opgeroepen om een bijdrage te leveren aan een oplossing door een orgaan af te staan. Ceda is zo'n Creatie, maar is niet van plan haar lichaam af te staan. Arelle is een mens en is niet van plan om ook maar één van haar organen af te staan. Beiden verzetten zich tegen hun lot en komen achter een afschuwelijke waarheid. Een waarheid die alle levens van Imperials, Creaties en mensen volledig op zijn kop zal zetten. De vraag is echter of er iemand is die wil luisteren..

De cover, het binnenwerk en de illustraties aan het begin van elk hoofdstuk zijn niet alleen prachtig om te zien, maar ook erg goed gekozen. Ze blijken  namelijk perfect bij het verhaal te passen. En wat een origineel verhaal is Amarant. Het is natuurlijk de fantasie van de auteur, een toekomst waarin perfecte lichamen gekocht kunnen worden op bestelling klinkt absurd. Maar is dat wel zo? Feitelijk gaat het om het klonen van een menselijk lichaam waar het brein van een ander in wordt geplaatst. Aan dat concept kleven veel haken en ogen, maar helemaal onwerkelijk klinkt het mij in ieder geval niet in de oren. De auteur heeft dit idee op een spannende en interessante manier uitgewerkt in dit dystopische verhaal. Er worden echter soms te grote stappen gezet waardoor gebeurtenissen niet helemaal geloofwaardig meer overkomen. Er lijkt te weinig tijd te zijn om zaken goed op te bouwen, zeker ook op het vlak van de personages. Arelle en Ceda zijn beiden in potentie boeiende hoofdpersonen, maar missen net dat extra waardoor het lastig is om echt met ze mee te voelen. Dat maakt voor mij dat ik sommige relaties gewoon echt niet voelde. Ik vraag me dus af of het verhaal en de personages niet beter af zouden zijn geweest met een tweede boek.

Emmelie Arents heeft een hele fijne manier van schrijven waardoor je een boek van haar gewoon niet weg kunt leggen totdat het uit is. Dat was met Amarant ook zeker het geval. Elk boek van haar hand is weer een verrassing, met een originele verhaallijn en meesterlijke plottwists!

Overzicht van alle deelnemende bloggers voor de blogtour rond Amarant van Emmelie Arents, georganiseerd door uitgeverij Hamley Books.

foto auteur website Hamley Books