meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Schaduwen - Cato Frederiks

woensdag 22 juni 2022

Blogtour recensie Schaduwen - Cato Frederiks

Summary Boeiende start van de trilogie, maar de uitwerking blijft wat achter.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over het boek Schaduwen van Cato Frederiks voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Zilverbron

Cato Frederiks
Schaduwen
Het verloren kristal #1

276 blz.
ISBN: 9789463084352
2022 © Zilverbron
21/04/2022

'Ze kon geen beloftes doen, want ze kon geen beloftes houden.'

Cato Frederiks, uitgeverij Zilverbron
Cato Frederiks is al haar hele leven een lezer en werd ook al op jonge leeftijd een schrijver. Ze schreef haar eerste boek in de bovenbouw van het VWO. In 2016 werd bij uitgeverij Zilverbron haar Fantasyroman De halsketting uitgegeven. Zilverbron is een dochteronderneming van uitgeverij Zilverspoor en speciaal opgericht voor debuterende auteurs, die met extra begeleiding en aandacht ook hun plekje in de boekenmarkt kunnen vinden. Schaduwen is Frederiks’ nieuwste Fantasyroman voor Young Adults en is tevens de start van een trilogie rond het verloren kristal.

Hoofdpersonen Cye, Isaya, Daniel en Nika studeren aan Arbira, waar leerlingen onder andere getraind worden in het gebruik van hun verschillende magie. De Arbira staat in Tanga, het afgesplitste stuk van een eens welvarend land. Het andere deel van het koninkrijk, Nisa’uri, is vastbesloten om onder leiding van kroonprins Noel weer te regeren over beide koninkrijken. Om Tanga te kunnen verslaan hebben ze het kristal nodig, waarmee Tanga zo lang geleden in staat was de oorlog te winnen. Niemand weet echter of dit kristal nog bestaat of waar het zich nu bevindt. Dit weerhoudt de Nisa’uri er niet van alle middelen in te zetten het kristal te vinden.

Schaduwen start met een korte proloog waarin een stukje van de sluier wordt opgelicht over de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Eén voor één worden de hoofdpersonages geïntroduceerd uit wiens perspectief de belevenissen worden gelezen. Dit gebeurt vanuit de derde persoon, wat het lastiger maakt om een band op te bouwen met hen. Ook blijven ze te veel in het hier en nu waardoor ze wat oppervlakkig blijven omdat er weinig ingegaan wordt op hun verleden. Hetzelfde geldt ook voor de worldbuilding. De auteur gaat niet echt diep in op de wereld die ze heeft gecreëerd. Er leven diverse soorten mensen met verschillende magische krachten, maar waar die magie zijn oorsprong heeft of hoe de magie precies werkt blijft onduidelijk. Ik had het prettig gevonden wanneer de auteur hier wat meer aandacht aan had geschonken in plaats van aan de vaak onnodig veel details binnen het verhaal zelf. Het verhaal dat de auteur wil vertellen is zeker interessant en ondanks dat de lezer weinig tot geen informatie krijgt nog over dit verloren kristal, lijkt me dat dit in de volgende delen een belangrijker onderdeel gaat uitmaken van de verhaallijn.

Schaduwen is een aardig begin van een drieluik, met interessante personages en een origineel idee; om de lezer echt te grijpen mist het wat mij betreft wat aan kracht in de uitwerking.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door de uitgeverij Zilverbron.

Overzicht van deelnemende bloggers aan de tour rond Schaduwen van Cato Frederiks