meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie De pestmachine - Sophia Drenth

maandag 4 juli 2022

Blogtour recensie De pestmachine - Sophia Drenth

Summary De pestmachine is nog spannender, nog grappiger en nog spannender dan zijn voorganger.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over het boek De pestmachine van Sophia Drenth voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books

Sophia Drenth

De pestmachine
Vladimir von Rotenbeck #2

240 blz.
ISBN: 9789464510317
08/06/2022

'Nu klonk niet alleen dat gerommel, maar ook datzelfde geraas. Het geluid van een voortploegende machine. Een grote, hongerige machine.'

Sophia Drenth is met name bekend van de Bloedwetten serie, Dark Fantasy bestaande uit diverse delen en bronvertellingen. Deze boeken heeft ze in eigen beheer uitgebracht, maar voor haar nieuwe serie heeft ze bij Hamley Books een thuis gevonden. Vorig jaar debuteerde zij als jeugdboekenauteur met De nepvampier. 2022 is een goed jaar voor Drenth; niet alleen verscheen Voortbestaan, haar afsluitende roman in de Bloedwetten reeks, maar ook het tweede boek over vampier Vladimir von Rotenbeck: De pestmachine

Alle dorpsbewoners in Knekelstein zijn in rep en roer wanneer de maanmachine in storing gaat. Deze machine zorgt ervoor dat het altijd nacht blijft zodat alle inwoners hun monstervorm kunnen behouden. Plotseling wordt het dorp onder de voet gelopen door rare wezens met enge maskers op die slechts één woord in hun repertoire lijken te hebben: frivool. Ze zijn met velen en hebben niets goeds in de zin. Alles wat vrolijk en gezellig is moet vernietigd worden. Dorpsbewoners die zich hier tegen verzetten worden direct gevangengezet. Wanneer Vladimirs moeder en zusjes ook ten prooi vallen aan deze pestmeesters, zet hij alles op alles om het kwaad een halt toe te roepen.

‘Fri·vool: lichtzinnig, vrolijk en een beetje uitdagend’.

Sophia Drenth, auteur bij uitgeverij Hamley Books
De pestmachine is het tweede boek met ieders favoriete vampier Vladimir. Hij woont met zijn moeder en zusjes in Kasteel von Rotenbeck in het monsterdorp Knekelstein. Vladimir is een bijzondere vampier, aangezien hij allergisch is voor bloed en leeft op een dieet van allerlei tomaatvariaties. Dit maakt hem tot het pispaaltje op school en vooral de weerwolven maken hem het leven behoorlijk zuur. Gelukkig heeft hij een prima vriendin aan Naswikka, het stoere waarzeggersmeisje. Wanneer het noodlot toe lijkt te slaan in Knekelstein stelt ze voor er samen zo snel mogelijk vandoor te gaan, maar Vladimir kan én wil zijn familie niet in de steek laten. Wanneer hij zelf uit handen weet te blijven van de pestmeesters is Vladimir toch ten einde raad, want hoe kan hij het dorp redden? Gelukkig hoeft hij dit niet alleen te doen en blijkt het verzet in Knekelstein tegen de onderdrukkers fel en levend.

‘De pestmeesters hadden gewonnen. Nergens in Knekelstein scheen nog een straaltje maanlicht’.

Ik ben enorm fan van de verhalen van Sophia Drenth. Het verbaast me niet dat ze haar vlotte, licht ironische en vooral met humor doorspekte manier van schrijven ook meeneemt in deze boeken voor de jonge(re) lezers. Steeds wanneer het een beetje te spannend wordt zorgt de humor ervoor dat de tere kinderziel niet overbelast raakt. De pestmachine is zelfs nog leuker, boeiender en grappiger dan De nepvampier. Vladimir is natuurlijk de held van het verhaal, maar er is nu meer ruimte voor verschillende andere dorpsbewoners die minstens even interessant en grappig zijn. De band met zijn moeder lijkt zich meer verstevigd te hebben en hij heeft zeker punten gescoord bij zijn mede-inwoners met zijn heldhaftige gedrag. Het verhaal leest zo snel dat je jammer genoeg te snel bent aangekomen bij het einde. Hopelijk komen er nog heel veel meer van deze Vladimir pareltjes uit Sophia Drenth's pen.

De pestmachine is een superleuk boek, en het is nóg spannender, nóg grappiger en nóg fantasievoller dan zijn voorganger.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door uitgeverij Hamley Books.

overzicht van deelnemende bloggers aan de blogtour rond De pestmachine geschreven door Sophia Drenth en georganiseerd door Hamley Books