meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Machteloos- Lois Blommestein

maandag 25 juli 2022

Recensie Machteloos- Lois Blommestein

Summary Belangrijke actuele thema's.

Recensie geschreven door De boekenbfabriek over Machteloos van Lois Blommestein

Lois Blommestein

Machteloos

285 blz.
ISBN: 9789464486407
2022 © Brave New Books
18/05/2022

Lois Blommestein schrijft al lange tijd thrillers, vaak gecombineerd met true crime, die ze uitgeeft in eigen beheer. In haar verhalen staan belangrijke maatschappelijke thema’s centraal, zoals loverboys, verkrachting, vrouwenhandel en prostitutie. Eerder dit jaar verscheen Onvoorspelbaar, waar net als in Machteloos, geweld tegen vrouwen een hoofdrol speelt.

Joan en Jaimy zijn behalve nichtjes ook vriendinnen. Jaimy werkt bij de politie en is getrouwd met haar voormalige docent. De relatie is niet goed en Jaimy weet dat ze hierover een belangrijke beslissing moet nemen. Haar nicht Joan is in haar puberteit op een feest verkracht door twee jongens. Na een lange periode van herstel heeft ze haar leven weer op de rit. Een studie geeft haar een nieuwe start met een baan in een verzorgingstehuis. Tot haar ontzetting loopt ze daar een van haar verkrachters tegen het lijf. Liam is niet van plan haar met rust te laten en vanaf dat moment verandert Joans leven opnieuw in een hel. Wanneer de zaken beginnen te escaleren vinden Joan en Jaimy elkaar en besluiten ze terug te vechten.

Machteloos, geschreven door Lois Blommestein, uitgegeven bij Brave New Books
Machteloos is geschreven aan de hand van meerdere perspectieven. Uiteraard de twee nichten, maar ook vanuit Liam. Joan en Jaimy gaan op deze manier meer leven voor de lezer. Hun angst, hun gedrag, de wanhoop; het krijgt allemaal een duidelijke plek. Dit gaat echter niet op voor Liam. Het is een vreemde man met nogal afwijkende ideeën over hoe mannen met vrouwen om zouden mogen gaan in onze maatschappij. Hoe hij is uitgegroeid tot zo’n gewelddadig persoon wordt niet afdoende verklaard. Hij blijft eendimensionaal en onbegrijpelijk, waardoor hij niets dan afkeer en walging oproept.
Deze oppervlakkigheid speelt ook het verhaal zelf parten. De uitgangspunten zijn prima, maar de uitwerking valt te vaak in herhaling. In bijna elk hoofdstuk vindt (seksueel) geweld plaats, tot het punt waarop het vervreemdend werkt en niet meer binnenkomt. Dit is ook van toepassing op de schrijfstijl. Op zich is deze eenvoudig, met korte zinnen, maar vlot genoeg. Jammer dat de auteur dan zo regelmatig gebruik maakt van schuttingtaal.

Machteloos is een verhaal over fysieke, seksuele en mentale mishandeling van mannen tegen vrouwen. In de tijd waarin we leven erg actueel en een onderwerp dat onveranderd belangrijk genoeg is om er over te blijven vertellen. Het is jammer dat in dit boek de expliciet uitgeschreven scènes afstomping in de hand werken waardoor de belangrijke thema’s enigszins ondersneeuwen. Less is more in dit geval.

Ik wil de auteur bedanken voor het toesturen van een gesigneerd leesexemplaar van Machteloos.

foto website auteur