meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Voortbestaan - Sophia Drenth

maandag 12 september 2022

Recensie Voortbestaan - Sophia Drenth

Summary De finale van de Bloedwetten serie, hoe is dat bij mij gevallen?

Recensie van De boekenfabriek over Voortbestaan, geschreven door Sophia Drenth en uitgegeven bij Staaldruk

Sophia Drenth
Voortbestaan

Bloedwetten #4

384 blz.
ISBN: 9789082991635
2022 © Staaldruk
24/6/2022

‘Alle waarheden waar hij zich zo lang aan had vastgeklampt waren naar de kloten.’

Aan alle goede dingen komt een einde en dit geldt zeker voor een serie waar elk nieuw deel genieten is. Na drie complete romans en evenveel novelles heeft Sophia Drenth dan toch een eind geschreven aan haar Bloedwetten serie. Voortbestaan past wat betreft uitstraling weer exact bij de andere boeken en het is dan ook een visueel aantrekkelijke aanvulling in de boekenkast.

Voortbestaan leest niet zozeer als een afsluitend boek als wel als het tweede deel van het slot dat met voorganger Verval is ingezet. Om de serie echt eer aan te doen is het enorm aan te raden deze achterelkaar op volgorde te lezen, eigenlijk zonder onderbrekingen. Zo valt het me bijvoorbeeld nu pas op hoe goed de titels zijn gekozen, niet alleen per boek maar zeker ook in het licht van de hele verhaallijn. Het slotdeel gaat exact verder waar het derde boek is geëindigd. De lezer volgt nog steeds de belevenissen vanuit Storm, Ravàn en Maïa. Daar zijn nu ook Günther Eisenwoud en Verena Vrijgeboren aan toegevoegd. Al deze personages hebben hetzelfde gemeen, en dat is dat ze proberen te overleven. Niet alleen hun eigen levens staan op het spel, maar ook het voortbestaan van zowel mens als Ath’vacii.

De Bloedwetten serie startte in 2015 met het eerste boek Vonnis en sinds die eerste kennismaking met de inwoners van Stede en de vampiers genaamd de Ath’vacii heb ik me afgevraagd hoe dit allemaal zou gaan aflopen. Het lijkt me ontzettend moeilijk om een seriewaardig einde te bedenken, vooral omdat de hele serie hier mee gemaakt of gebroken kan worden. Na drie boeken leef je enorm mee met verschillende personages. Sommigen kruipen in je hart, anderen zou je het liefst het boek uitgooien. Hoe heeft Sophia Drenth dit aangepakt? Het is niet het einde waar ik op had gehoopt, wel het einde dat ik enigszins had verwacht en gevreesd. Iedere Bloedwetten fan zal hier zijn of haar eigen mening over hebben, maar het is een einde dat past bij de gebeurtenissen. Sterk en geloofwaardig.

Foto van Sophia Drenth, auteur van de Bloedwetten serie
Inmiddels is de auteur bij uitgeverij Hamley Books een nieuwe serie gestart, een soort spin off van de volwassen boeken. De bloedstollende avonturen van Vladimir von Rotenbeck bestaat inmiddels alweer uit De nepvampier en De pestmachine, beiden ongelooflijke grappige en spannende jeugdboeken over het innemende vampiertje Vladimir. Van schrijven alleen is het moeilijk rondkomen in Nederland, vooral wanneer je je toelegt op een minder toegankelijk genre. Ik hoop met heel mijn hart dat Sophia Drenth haar scherpe pen nog niet aan de wilgen hangt. Haar manier van schrijven is bijna uniek in zijn soort. Het ene moment rauw en recht voor zijn raap, dan weer bijna poëtisch. Maar altijd met die onderkoelde humor erin verwerkt.

Voortbestaan is het finale sluitstuk van de Bloedwetten, een meeslepende serie vol krachtige thema’s waarmee Sophia Drenth voor eens en altijd bewijst dat het schrijven van geweldige Fantasy ook van eigen bodem kan komen.

Vonnis, Verlossing, Verval en Voortbestaan zijn de delen van de Bloedwettenserie geschreven door Sophia Drenth, en uitgegeven bij Staaldruk