meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Oktober Koning - Pamela Sharon

zaterdag 5 november 2022

Blogtour recensie Oktober Koning - Pamela Sharon

Summary Ik las Oktober Koning, het thrillerdebuut van Pamela Sharon. Een verhaal met een originele plot, maar waarbij de uitwerking wat achterblijft.

Recensie geschreven door Anneke van De boekenfabriek over Oktober Koning van Pamela Sharon georganiseerd door Hamley Books

Pamela Sharon

Oktober Koning

340 blz.
ISBN: 9789464510324
3/9/2022
Thriller

Pamela Sharon, Oktober Koning, Hamley Books
Pamela Sharon is in het dagelijks leven parttime werkzaam in het basisonderwijs. In 2019 debuteerde ze met De geur van groen dat én op de tiplijst van de Jonge Jury 2019 terecht kwam én het jaar erop genomineerd werd voor Het beste boek voor jongeren. In 2021 verscheen haar tweede YA roman, Wie ik gisteren was. Oktober Koning is haar eerste boek voor een volwassen publiek, hoewel het de oudere YA doelgroep waarschijnlijk ook zal aanspreken. Oktober Koning leest als een combinatie tussen The Hunger Games en de Netflixserie Squid Game
Vincent, Dex, Julia en Mara zijn vier hele gewone mensen. Ze leiden allemaal hun eigen levens met alle ups en downs die daar bijhoren. Dan krijgen ze opeens een uitnodiging om mee te doen met het spel De Oktober Koning. Een spel waarbij tien opdrachten uitgevoerd moeten worden en waarbij de uiteindelijke winnaar kans maakt op maar liefst 10 miljoen euro. Al snel blijkt dat niet meedoen geen optie is, en wanneer de opdrachten bizar en zelfs gevaarlijk worden blijkt ermee stoppen ook niet tot de keuzemogelijkheden te behoren. Over hoeveel grenzen zijn deze vier mensen bereid te gaan voor zoveel geld?

‘Tijdens de Oktober Koning was niemand veilig, zodra je je naam onder het contract had gezet, begon het, en niemand wist precies wat er begon.’

De deelnemers aan het spel zijn de hoofdrolspelers in het verhaal. Zij worden alle vier geassocieerd met een speelkaart dat aangeeft vanuit wiens perspectief er op dat moment wordt gelezen. Aangezien dit vanuit de derde persoon gebeurt maakt dit het schakelen tussen de personages nogal lastig, met name wanneer ze bij elkaar zijn. De personages worden ook niet echt uitgediept, waardoor ze vlak blijven en het nog lastiger wordt om ze uit elkaar te houden of met ze mee te leven. Dan zijn er ook schuingedrukte hoofdstukken die aangeduid worden met een illustratie van de joker. Het wordt al snel duidelijk dat deze mysterieuze figuur met een eigen agenda achter het verloop van deze editie van het spel zit. Deze persoon komt wat meer tot leven, doordat dit verhaal vanuit het ik wordt verteld en omdat de onderliggende drijfveren hier wat beter naar voren komen.

De schrijfstijl van Pamela Sharon is toegankelijk en ze weet bij vlagen de spanning goed op te bouwen. Tussen de opdrachten in zakt deze echter steeds weer wat weg waardoor de spanningsboog niet constant aanwezig is. Het is jammer dat er niet meer aandacht is besteed aan het spel zelf. De context ontbreekt waardoor niet echt duidelijk wordt waarom dit spel in deze vorm wordt gespeeld. Ik vind het dan lastig om mee te gaan in de gebeurtenissen en loop dan tegen de geloofwaardigheid aan. Wat mij betreft is de plot van dit boek heel origineel, maar komt het verhaal als geheel niet helemaal uit de verf. Nu is het een prima boek dat best vlot leest, maar het riep bij mij niet het gevoel op dat ik niet in staat was om het weg te leggen. Iets waar je toch op hoopt in een thriller.

Oktober Koning is de debuutthriller van YA auteur Pamela Sharon. Een verhaal met originele thema’s, maar waar het een en ander blijft liggen in de uitvoering. Er is (altijd) ruimte tot groei en ik ben dan ook benieuwd of dit genre naar meer smaakt voor de auteur.

Mijn recensie maakt deel uit van de blogtour rond het boek, georganiseerd door uitgeverij Hamley Books.

Overzicht van deelnemende blogs aan de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books rond Oktober Koning van Pamela Sharon

foto auteur website Hamley Books