meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Monsters & mislukte superhelden - Bart de Wolf

woensdag 30 november 2022

Recensie Monsters & mislukte superhelden - Bart de Wolf

Summary Ik las het spannende en griezelige jeugdboek Monsters & mislukte superhelden van Bart de Wolf

Recensie geschreven door Anneke van De boekenfabriek over Monsters en mislukte superhelden van Bart de Wolf uitgegeven bij Hamley Books

Bart de Wolf

Monsters & mislukte superhelden #1

198 blz.
ISBN: 9789464510461
1/10/2022
Jeugd Fantasy/Horror

Bart de Wolf
Sinds 2015 schrijft Bart de Wolf al donkere verhalen over monsters en andere griezels. In 2018 won hij de Harland Awards Debuutprijs met Een nieuwe route wordt berekend. Zijn verhalen en ook gedichten zijn al meermaals gepubliceerd in genre-bundels en tijdschriften. Vorig jaar verscheen bij Books & Butterflies de sci-fi novelle Volhouden, alles komt goed. Monsters & mislukte superhelden is de Wolf zijn debuut bij Hamley Books en is het begin van een nieuwe griezelreeks voor de jeugd.

De 13-jarige Floris is ervan overtuigd dat hij een superheld is, het komt er alleen nog niet helemaal uit. Zijn beste vriend Haroen gelooft er allang niet meer in en probeert het idee uit Floris hoofd te praten. Hij hoopt hiermee de aandacht af te leiden van hun pestkop Dave en zijn meelopers. Wat niemand weet is dat Dave het heel moeilijk heeft thuis met zijn ernstig zieke zus en zijn geobsedeerde moeder. Wanneer op een dag opnieuw hun paden kruisen en Dave besluit om Floris en Haroen mee te nemen op een zoektocht naar een medicijn voor zijn zus, wordt er iets onomkeerbaars in gang gezet..

Allereerst moet gezegd worden dat dit boek niet voor watjes is, maar voor kinderen die echt van griezelen houden en wel tegen een stootje kunnen. Het verhaal start als een gewoon jeugdboek met een hoofdpersoon die ervan droomt een superheld te zijn om zo te kunnen ontsnappen aan zijn pesters. Ergens halverwege begint de sfeer te veranderen en krijgt het verhaal een bizarre wending waardoor je je in eerste instantie afvraagt of je nog wel hetzelfde boek aan het lezen bent. De gebeurtenissen worden vreemd, eng en dan gruwelijk; dit alles ook zo opgetekend door de auteur.

Hij greep naar de pijl die zijn lichaam doorboord had. In een reflex probeerde hij hem uit zijn buik te trekken. Hij brulde van de pijn. Zijn handen kwamen onder het bloed te zitten. Hij wankelde terwijl het bloed in warme golven langs zijn benen stroomde.’

Net wanneer je eigenlijk niet meer snapt wat er gebeurt komt het verhaal in een iets kalmer vaarwater waardoor puzzelstukjes op hun plek beginnen te vallen. De ontknoping geeft wat meer inzicht in de hele puzzel en met een mooie slotzin sluit het boek af met een cliffhanger. Duidelijk wordt dan ook hoe goed de titel is gekozen. Je moet ervan houden en het moet je genre zijn, maar dan is Monsters & mislukte superhelden ook precies wat je ervan mag verwachten. De verhaallijnen, de manier waarop het is opgezet en de snelle schrijfstijl; samen zorgen ze voor een zodanig spannend en mysterieus verhaal dat je het boek in één adem wilt uitlezen. Geweldig toch dat dit pas het eerste deel is, hopelijk hoeft niemand al te lang te wachten op het vervolg.

Monsters & mislukte superhelden is een krachtig jeugddebuut; spannend, griezelig en mysterieus, geschikt voor  kinderen met lef.

Ik dank uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar van het boek.

foto auteur © website uitgeverij