meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Het lot van de roos - K.T. Sterling

dinsdag 13 december 2022

Recensie Het lot van de roos - K.T. Sterling

Summary Ik las de start van Dochters van de Fae, met gemengde gevoelens.

Recensie geschreven door Anneke van De boekenfabriek over het boek Het lot van de roos geschreven door K.T. Sterling en uitgegeven door Hamley Books

K.T. Sterling

Het lot van de roos

Dochters van de fae #1

188 blz.
ISBN: 9789464661040
20/10/2022
YA Fantasy

K.T. Sterling, Hamley Books
K.T. Sterling (Kathleen Triest) studeerde criminologie aan de universiteit van Gent, maar van jongs af aan houdt ze zich al bezig met het schrijven van verhalen. In de loop der jaren heeft ze aan veel schrijfwedstrijden meegedaan, wat haar enkele publicaties in verhalenbundels en een prijs heeft opgeleverd. In 2020 maakte ze haar debuut met Meermintranen. Het lot van de roos is haar debuut bij Hamley Books en tevens het eerste deel in de serie Dochters van de Fae.

Isabelle Allard is studente geneeskunde, en loopt stage bij haar vader. Deze is arts bij het Instituut voor Zeldzame en Exotische ziektes. Isabelle is nuchter en wetenschappelijk ingesteld, voor elk soort ziekte is een genezing te vinden als je maar voldoende onderzoek verricht. Wanneer er een nieuwe patiĆ«nt wordt binnengebracht en ook Gabriel, een oude jeugdvriend, weer opduikt beginnen er vreemde dingen te gebeuren met en rondom Isabelle. Er blijkt toch meer op aarde te zijn dat wat er in eerste instantie wordt waargenomen, maar is Isabelle in staat dit – en daarmee zichzelf – te accepteren?

‘Je bent een monster.’
'Ik? Ik ben een monster? Kijk maar eens goed om je heen.’
'Dat heb ik gedaan.’

Het lot van de roos is met 188 pagina’s eerder een novelle en na het lezen voelt het vooral aan als een introductie tot de wereld waarin Isabelle zich gaat begeven. Naast het leven zoals wij dat kennen bestaat er een compleet andere wereld dat wordt bevolkt door fae’s, weerwolven en vampiers. Net als voor Isabelle blijft deze magische wereld ook voor de lezer nog vrij mysterieus. Ze ontdekt dat ze de dochter is van een verbintenis tussen een gewone man en een hoge Fae, maar wat betekent dit dan voor haar? Er openbaren zich bijzondere krachten, maar hoe deze precies werken blijft onduidelijk.

Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken, geschreven vanuit Isabelle in de derde persoon. Het tempo ligt hoog en is gericht op actie. Er wordt niet veel tijd besteed aan het uitwerken van de verschillende personages en hun drijfveren. Ook aan de worldbuilding wordt niet al te veel tekst gewijd, het magische Feyria is er gewoon als ook de verschillende wezens die daar en in de gewone wereld rondlopen. Hierdoor gaan de zaken soms wat te snel, waardoor het lastig is om echt mee te leven met de gebeurtenissen. Ook de romance die opbloeit gedurende het verhaal voltrekt zich in sneltreinvaart waardoor deze voor mij niet echt invoelbaar was.

Hoewel Het lot van de roos een boeiende en interessante plot in zich heeft, is er ook nog wel wat werk aan de winkel. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar wat de auteur van plan is met het volgende deel en waar de verhaallijnen uiteindelijk heen zullen gaan.

Ik dank uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar van het boek.

foto auteur © website uitgeverij