meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie De beenderband - Rani De Vadder

maandag 16 januari 2023

Recensie De beenderband - Rani De Vadder

Summary Recensie De beenderband van Rani De Vadder

Recensie van De boekenfabriek over De beenderband geschreven door Rani De Vadder en uitgegeven bij Hamley Books

Rani De Vadder

De beenderband

De gifgenoten #2

423 blz.
 ISBN: 9789464661101
 16/11/2022
 YA fantasy

De beenderband is het vervolg op De gifgave dat april vorig jaar verscheen. De cover en het binnenwerk zijn helemaal in overeenstemming met het eerste deel en zijn fantastisch om te zien. Het verhaal start direct door daar waar het eerste boek eindigde. De in ongenade gevallen gifgenoot Zaya en beenderbezweerder in spe, prins Asper zitten gevangen in de kerkers van het Gifpaleis na de poging tot moord op koning Saran. Ondanks hun uitzichtloze situatie zijn beiden ervan overtuigd dat er een einde moet komen aan de heerschappij van de gifgenoten. Hun hoop is gevestigd op Rohan, de leider van het verborgen Beenderbezweerderskamp. Kan hij het tij keren en is hij de persoon om Zaya’s transformatie ongedaan te maken?

‘In dit land van gif en beenderen is niets wat het lijkt.’

Inderdaad is niets en niemand wat het lijkt in dit afsluitende boek. Emoties spelen een grote rol, niemand wordt gespaard en alles wat de lezer in het eerste boek heeft ontdekt komt op zijn kop te staan. Zaya maakt een grote ontwikkeling door, maar niet per se ten goede. Haar lot lijkt te zijn voorbeschikt op het moment dat haar familie uiteen werd gerukt en zij werd meegenomen door de gifgenoten. Uiteindelijk krijgt ze haar wraak, maar tegen een hoge prijs.

‘Ik ben geen monster. En ik ben ook geen held. Ik ben een moordenaar.’

Rani de Vadder, YA auteur bij Hamley books
De schrijfstijl van De Vadder en het uitwerken van haar plots lijken met elk boek beter te worden. Motieven en daaruit voortvloeiend gedrag van personages zijn niet altijd overal even logisch, maar het is haar goed gelukt om ze stevig neer te zetten in een mooi uitgewerkte fantasiewereld. Er zijn vele originele elementen die het verhaal tot leven laten komen. Van het gebruik van gif en bot als aanjagers van magie tot aan de fraaie teksten bij de start van een nieuw deel in het verhaal. Vele details maken het verhaal meer origineel en geven het een diepere laag.

Daarnaast heeft ze mooie thema’s verweven in het verhaal, waarvan transformatie de belangrijkste lijkt te zijn. Het leven is niet zwart of wit, er zijn zoveel grijstinten en het is belangrijk om op jezelf en je eigen morele kompas te (blijven) vertrouwen. Na vele plotwendingen komt het verhaal uiteindelijk tot een netjes afgerond einde. De epiloog die er nog op volgt had voor mij niet per se gehoeven.

Rani De Vadder heeft met de Gifgenoten duologie laten zien dat ze beschikt over een goede portie fantasie en dat ze in staat is zichzelf met elk boek te verbeteren. Ze is voor mij een auteur om te blijven volgen.

Ik dank uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar van het boek.

foto auteur © website uitgeverij