meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Stemmen uit de bodemloze diepte van Anne Resseler

maandag 27 februari 2023

Blogtour recensie Stemmen uit de bodemloze diepte van Anne Resseler

Summary Ik las de novelle Stemmen uit de bodemloze diepte voor de blogtour van De boekenvos.

Recensie van De boekenfabriek over Stemmen uit de bodemloze diepte van Anne Resseler voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij De boekenvos

Anne Resseler

Stemmen uit de bodemloze diepte

63 blz.
ISBN: 9798215929650
maart 2023
Fantasy

Zoë woont in het kuststadje Zwartduynen. Sinds Elvira, de vriendin van haar broer Reinhout, nogal onverwacht naar Engeland is vertrokken voor studie is de sfeer thuis slecht. Reinhout gedraagt zich erg vreemd en zondert zich van alles en iedereen af. Er wordt gefluisterd dat hij misschien wel iets te maken heeft met het abrupte vertrek van zijn vriendin. Zoë is boos op alle mensen die kletsen over haar broer, ze haat de zee waardoor ze wordt omringd, maar vooral voelt ze zich ontzettend verloren en alleen. Ze wil niets liever dan weggaan uit Zwartduynen, maar wat proberen de stemmen die ze hoort opstijgen uit het water haar te vertellen?

Stemmen uit de bodemloze diepte is een novelle van ongeveer 60 pagina’s. Ik ben denk ik niet zo goed in het lezen van novelles, want iedere keer vind ik het weer jammer dat het verhaal geen volledige roman is geworden. Dit is nu ook zeker weer het geval. Het verhaal is mysterieus met een donkere, broeierige sfeer die onheil lijkt aan te kondigen. De setting is een stadje aan het water waar niemand echt uit weg lijkt te kunnen komen. Waar de volwassenen meer lijken te weten dan hun kinderen, maar hun monden dichthouden. Hoofdpersoon is Zoë en zij voelt dit allemaal feilloos aan, maar bevindt zich niet in een positie om echt iets aan de situatie te veranderen. Dit alles maakt haar razend en wanneer ze stemmen hoort en schimmige gestaltes begint te zien bij de zee lijkt dit haar eenzame situatie alleen maar te benadrukken.

‘Alleen als ze verdronk in vergetelheid zou de woede stoppen haar met huid en haar te verteren, zou de eenzaamheid ophouden haar vel van haar botten te weken.’

Stemmen uit de bodemloze diepte is een fijn geschreven raadselachtig verhaal met Zoë als een boeiend hoofdpersonage. Het verhaal wordt gewoon netjes afgesloten, maar zet mij als lezer wel aan het denken. Want wat precies leeft er eigenlijk daar, in die bodemloze diepte?

Met dank aan uitgeverij De boekenvos voor het beschikbaar stellen van de epub.

Bloggers die meedoen aan de blogtour georganiseerd door uitgeverij De boekenvos rond de novelle Stemmen uit de bodemloze diepte van Anne Resseler